روز جهانی آب


آب برای هر کس معنای مختلفی دارد. در 22 مارس 2021 روز جهانی آب، در یک رویداد آنلاین جشن گرفته می شود. در این روز آب را گرامی میدارند و برای افزایش آگاهی درباره ی 2.2 میلیون انسانی که بدون دسترسی به منبع آب زندگی میکنند و اهمیت آب تلاش میکنند.

 

2 فروردین، روز جهانی آب

در شروع قرن بیست و یکم افزایش تقاضای آب، موجبات کاهش نگران کننده ی سرانه منابع آب تجدید شونده را با توجه به محدودیت این منابع در نقاط مختلف جهان فـراهم آورده است. وضعیت ایـن ماده حیاتی در مناطق خشک و نیمه خشک کره زمین از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و هم اکنون در تعدادی از کشورهایی که در این مناطق قرار گرفته اند تقاضای آب از امکانات منابع آب قابل استحصال تجاوز کرده. در سـالهای آینده، تداوم افـزایش میـزان تقاضاها، باعث تشدید محدودیتها خواهد شد. بنابراین توجه جدی به مبانی مـدیریت منـابع آب بـرای نظام برنامه ریـزی ومدیریتی را اجتناب ناپذیر خواهد کرد. کمیابی و استفاده غیر معقول از منابع آب مشکلات جدی و قابـل ملاحظه ای را بـرای توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست ایجـاد کـرده اسـت. ایـن موضوع بهداشت انسانها، امنیت غذایی، توسعه صـنعتی و سیستم های اکولوژیکی را در معرض خطر جدی قـرار داده اسـت. و این در حالی است که رشد تقاضا بـرای تـأمین نیازهای مختلف آبی در سطح جهان مرتبـاً ادامـه یافته اسـت. در کشورهای در حال توسعه، افـزایش بی رویه جمعیـت، تقاضای رشد یابنده ای را بـرای تأمین نیازهای خدمات اساسی مطرح کرده که اجرای طرح های توسعه منابع آب مناسب بر آنها را طلب میکند.

مقاله آب و قانونگذاری، عبدالعلی شرقی 1384

آب برای شما چه معنایی دارد؟
آب برای هر کس معنای مختلفی دارد. در 22 مارس 2021 روز جهانی آب، در یک رویداد آنلاین جشن گرفته می شود. در این روز آب را گرامی میدارند و برای افزایش آگاهی درباره ی 2.2 میلیون انسانی که بدون دسترسی به منبع آب زندگی میکنند و اهمیت آب تلاش میکنند. هدف اصلی این روز رسیدن به دسترسی پایدار و آب آشامیدنی سالم برای همه انسانها تا سال 2030 است. ارزش آب بسیار بیشتر از قیمت آن می باشد. آب اهمیت بسیار زیاد و پیچیده ای در مواد غذایی، تحصیلات، مسائل مربوط به خانه، سلامتی، اقتصاد و طبیعت دارد. ذخایر آب بسیار محدود و غیر قابل جایگزین با ماده ی دیگر است بنابراین نمیتوان آن را نادیده گرفت و به آسانی از کنار آن گذشت. بدون درک جامع از ارزش واقعی و چند بعدی آب ، نمی توانیم از این منبع حیاتی به نفع همه محافظت کنیم.
در طبیعت ذخایر آب زیادی همچون رودخانه ها، دریاچه ها، اقیانوس ها، سدهای بزرگ و نهرها مجود دارد اما از تمام این منابع آب، تنها 1-2٪ از آن برای استفاده انسان مناسب است.

چگونه این روز را گرامی بداریم؟
به نقل از بنجامین فرانکلین: "هنگامی که چاه خشک است، ما ارزش آب را یاد می گیریم."
شما می توانید با تمرین روش های صرفه جویی در مصرف آب در برنامه روزانه خود ، روز جهانی آب را جشن بگیرید. در اینجا چند روش مهم و آسان برای صرفه جویی در مصرف آب آورده شده است.
• شیر را هنگامی که از آن استفاده نمیکنید بسته نگه دارید و بیهوده هدر رفتن آب را حتی به مقدار کم نادیده نگیرید.
• در صورت لزوم از آب باران جمع شده در مخازن آب و تانکر پلاستیکی برای اهداف مختلف استفاده کنید.
• هنگام انجام کارهای روزانه بیش از حد لازم آب مصرف نکنید.
• استحمام خود را طولانی نکنید.
• تمرین برداشت آب باران را به وسیله تانکر 2000 لیتری پلاستیکی، تانکر پلاستیکی زمینی یا مخازن آب تمرین کنید.
روز جهانی آب بهانه ایست برای آگاهی از این مایع ارزشمند. در مصرف آن صرفه جویی کنید و به فکر آیندگان خود باشید. آگاهی امروز ما، باعث آسایش فرزندان ما در آینده میشود.
سوما،دارای گسترده ترین شبکه توزیع و فروش مخازن آب در ایران بوده و تولید کننده تانکرهای پلاستیکی از جنس پلی اتیلن مرغوب است. مخازن تولید شده توسط مجتمع پلاستیک طبرستان مناسب برای نگهداری مایعات مجاز بوده و میتوان از آن ها برای ذخیره آب باران استفاده کرد. ما روز جهانی آب را گرامی میداریم و در حفظ آب، شما را یاری میکنیم.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.