چطوری در مصرف آب صرفه جویی کنیم؟

تمام زندگی ما به آب بستگی داره بنابراین باید در مصرف اون صرفه جویی کنیم و قدرش رو بدونیم. اما چجوری؟ توی این مقاله به چند روش برای صرفه جویی در مصرف آب اشاره می‌کنیم.

حفاظت از آب توی همه مناطق ضروریه، حتی توی جاهایی که آب فراوان به نظر میرسه. این به این دلیلِ که منابع آبی ما محدودند و هرساله کمتر میشن.

چطوری در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم؟
٪97.5 از آب جهان در دریاها و اقیانوس‌هاست و به دلیل شور بودن برای انسان قابل‌استفاده نیست. بیش از 2.5٪ باقیمانده در قطب به‌صورت یخ وجود دارد. بنابراین ما انسان‌ها به ذره‌ذره آب شیرینی که در دسترسمون هست به‌عنوان یک منبع طبیعی ضروری برای زندگی وابسته‌ایم. ما فقط از آب برای نوشیدن استفاده نمی‌کنیم. به کمک آب لوازم خودمون رو می‌شوریم، از اون برای تولید همه‌چیز از لباس گرفته تا غذا استفاده می‌کنیم و به‌طورکلی تمام زندگی ما وابسته به آب هست. تولید محصولات زراعی ازجمله خوراک دام و سوخت‌های زیستی فشار زیادی به منابع آب شیرین وارد می‌کنند. در اینجا به چند روش برای صرفه‌جویی در مصرف آب اشاره می‌کنیم تا بتونیم به‌درستی از اون مقدار کمی آب که در دسترس ماست به‌درستی استفاده کنیم.

از توالت به‌عنوان زیرسیگاری یا سطل زباله استفاده نکنید
هر بار که یک ته سیگار، دستمال صورت یا زباله‌های کوچک دیگه رو توی توالت میندازید باعث هدر رفتن چند لیتر آب میشید. اونها رو در سطل زباله بیندازید یا بازیافت کنید.

ماشین لباسشویی رو زمانی روشن کنید که کاملاً پرشده
اگه چندتکه لباس توی ماشین لباسشویی هست منتظر بمانید تا پر بشه و بعد اون رو روشن کنید. با این کار از هدر رفتن گالن‌ها آب جلوگیری می‌کنید.

یک ماشین لباسشویی با کارایی بالا در نظر بگیرید
ماشین لباسشویی‌های جدید با کارایی بالاتری که دارند آب و انرژی کمتری استفاده می‌کنند. ماشین لباسشویی‌های جدید در مقایسه با مدل‌های بزرگ و قدیمی از 35 تا 50٪ آب کمتر و 50٪ انرژی کمتر در هر بار استفاده می‌کنند.

شیر آب رو ببندید
اجازه ندید مصرف آب از کنترل شما خارج بشه. هنگام مسواک زدن با بستن شیر آب 6 لیتر آب در دقیقه صرفه‌جویی کنید. شیرهای آبی که چکه می‌کنند رو تعمیر کنید و هر هفته از هدر رفتن 60 لیتر آب جلوگیری کنید.

دوش‌های کوتاه‌تری بگیرید
هر دقیقه‌ای که زیر دوش هستید تا 17 لیتر آب مصرف می‌کنید. یکی از راه‌های کاهش مصرف آب اینه که در تمام مراحل دوش گرفتن شیر آب رو باز نذارید. هر دوش چهاردقیقه‌ای تقریباً 20 تا 40 گالن آب مصرف میکنه. پس سعی کنید یکم عجله کنید و وقت و آب رو زیاد هدر ندید.

شیرها و لوله‌ها رو برای یافتن نشت بررسی کنید
قطره‌قطره آبی که از یک شیر آب پوسیده می‌ره باعث هدر رفتن روزانه 20 گالن آب میشه. نشتی بیشتر میتونه صدها گالن رو هدر بده. بعضی از نشتی‌های شیر آب به‌راحتی مشخص میشن اما بعضی دیگه به کمی تلاش نیاز دارند. ظرف‌شویی و وان‌ها رو کاملاً خشک کنید و اجازه بدید یک ساعت بمونه. اگر متوجه رطوبت شدید، نشتی رو پیدا کردید.

ماشین ظرف‌شویی رو برای شستن ظرف‌ها انتخاب کنید
شستن ظرف‌ها با دست خیلی بیشتر از کار با ماشین ظرف‌شویی آب هدر می‌دهد. EPA (مرکز حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده) تخمین میزنه که یک ماشین ظرف‌شویی به نسبت شستن ظرف‌ها با دست، نیمی از آب رو صرفه‌جویی میکنه و هرساله از اتلاف نزدیک به 5000 گالن جلوگیری میکنه.

به میزان مصرفتان آب بجوشانید
به هر تعداد فنجان آب که نیاز دارید آب بجوشانید و با این کار در مصرف آب، پول و انرژی صرفه‌جویی کنید.

زمان آبیاری رو تغییر بدید
در اوایل صبح یا پایان روز به گیاهان فضای باز آب بدید تا بخارآب در برابر نور خورشید و گرما متوقف بشه. خاک رو آبیاری کنید تا مایع مستقیماً به ریشه‌ها و اونجایی که لازمه بره. در اوج گرما، حیوانات هم به آب احتیاج دارند. به‌جای اینکه چمن خودتون رو آبیاری کنید ظرفی پر از آب برای نوشیدن پرندگان کنار بگذارید. زنبورهای تشنه و سایر حشرات به بشقاب یا کاسه‌ای نیاز دارند که آب و سنگ در اون باشه.

یک مخزن برای ذخیره آب باران تهیه کنید
به کمک یک مخزن آب میتونید آب ناشی از باران رو جمع‌آوری کنید و برای مصارفی همچون آبیاری گیاهان، شستشوی حیاط، شستن ماشین، سرویس بهداشتی و حمام از اون استفاده کنید. با این کار از هدر رفتن گالن‌ها آب جلوگیری می‌کنید.

برای جلوگیری از تبخیر شدن آب، روی استخرتان رو بپوشانید
استخرهای شنا می‌تونند هر هفته نزدیک به 3 سانتی‌متر یا بیشتر آب از دست بدن و تبخیر بشن. دما، رطوبت، باد و نحوه قرارگیری استخر میتونه در سرعت تبخیر آب تأثیر بذاره. برای جلوگیری از هدر رفتن هزاران گالن آب در هر فصل، یک پوشش برای استخر خود تهیه کنید.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم به توضیح چند روش برای صرفه‌جویی در مصرف آب بپردازیم که با رعایت کردن آن‌ها میتونید به راحتی از اتلاف چندصد لیتر در ماه جلوگیری کنید. در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌کنیم یک نگاهی به مقاله «عنصر زندگی بخش» بیاندازید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.