روز جهانی محیط زیست

15 خرداد، روز جهانی محیط زیست است. توی این روز باید چیکار کنیم و تاریخچه این روز چطوری شکل گرفته؟ در این مقاله بیشتر دربارش بخونید

ما تنها یک کره زمین داریم. هر کدوم از این 7.8 میلیار نفری که الان در کره زمین زندگی میکنند، به نحوی در حال استفاده از منابع این کره هستند. همه میدونن که خیلی از منابع زمین محدود هستند. ما در حال حاضر کاملاً به سوخت های فسیلی، آهن و سایر فلزات، مواد معدنی و حتی سایر کالاهای اساسی مانند شن و ماسه متکی هستیم. افزودن مصرف کنندگان بیشتر باعث میشه این منابع سریعتر تمام بشن. زمین همچنان نیازهای ما رو با منابع تجدید پذیر خودش مثل چوب، آب و هوای تمیز، خاک های سالم و ماهی های قابل مصرف به عنوان غذا تأمین میکنه. با این حال تقاضای ما اونقدر زیاده که طبق Global Footprint Network، ما الان در حال استفاده منابع زمین با تقریباً دو برابر سرعتی هستیم که زمین میتونه اونها رو تجدید کنه. این میزان از دهه 1970 به طور مداوم افزایش یافته و تا زمانی که چیزی تغییر نکنه، ما تا سال 2050 به سه کره زمین نیاز داریم تا نیازهای ما رو برآورده کنه.
سازمان ملل پیش بینی کرده که در سال 2050 استفاده از منابع برای هر نفر 71 درصد بیشتر از امروز خواهد بود.

غذا و آب
در حال حاضر بیش از 800 میلیون نفر هر روز غذای کافی برای تأمین نیازهای غذایی خود دریافت نمی کنند. در همین حال، 650 میلیون نفر چاق هستند. مردم نه به دلیل کمبود غذا بلکه به دلیل توزیع ناعادلانه سیستم اقتصادی جهانی گرسنه میمونن. تعداد افرادی که از گرسنگی رنج میبرن در سالهای اخیر افزایش یافته که این به دلیل رشد سریع جمعیتیه که با پیشرفت توسعه همگام نیست. در حال حاضر سازمان ملل پیش بینی کرده که تا سال 2050 به 70٪ غذای بیشتری نیاز خواهیم داشت. با این وجود افزایش تولید محصولات کشاورزی برای طبیعت هزینه زیادی داره. از بین رفتن زیستگاه و بهره برداری از این دو مهمترین تهدید برای تنوع زیستیه. در حال حاضر 80٪ تهدیدهای انقراض پستانداران و پرندگان به دلیل کشاورزیه.
آب یک نیاز اساسی برای انسانه و تهدیدات مربوط به آب شیرین از اهمیت بالایی برخورداره. مطالعه MIT نشان داده که نزدیک به پنج میلیارد نفر تا سال 2050 در مناطقی با مشکل و محدودیت آب زندگی خواهند کرد. سازمان ملل محاسبه کرده که کمبود آب در نتیجه تغییرات آب و هوایی میتونه صدها میلیون نفر رو تا سال 2030 آواره کنه.

روز جهانی محیط زیست
5 ژوئن که امسال مصادفه با 15 خرداد ماه، روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده. تاریخچه این روز اینجوریه که در سال 1968 کشور سوئد برای اولین بار پیشنهاد کنفرانسی رو با موضوع محیط زیست به سازمان ملل اعلام کرد و در سال 1969، سازمان ملل توافق کرد که پس از 3 سال یک کنفرانس در سوئد داشته باشند که در اون درباره مسائل محیط زیستی صحبت کنند. بالاخره در سال 1972 پس از 4 سال آماده سازی، رهبران جهان از سراسر جهان با هم نشستند و بحث کردند که چگونه میتونن آگاهی مردم رو نسبت به محافظت از محیط زیست بالا ببرند.
بدون شک پایداری و حفاظت از محیط زیست از مهمترین موضوعاتیه که امروزه در جهان با اون روبرو هستیم. روز جهانی محیط زیست از افراد گرفته تا شرکت های بزرگ مقیاس رو تشویق میکنه تا نسبت به تأثیرات خود بر محیط زیست آگاهی بیشتری داشته باشند.

در روز جهانی محیط زیست چه اقدامی انجام بدیم؟

نسبت به بازیافت احساس مسئولیت داشته باشیم
همه ما از اهمیت محیط زیست آگاهی داریم اما آیا کارهای ساده ای مثل بازیافت و جداسازی زباله ها رو انجام میدیم؟ دفعه دیگه که به فکر انداختن اون تکه کاغذ در سطل آشغال هستید چون یک سطل بازیافت در دسترس نیست، خوب فکر کنید. وقتی یک ظرف یا شئ رو در دست گرفتید و از تجزیه پذیر بودن آن مطمئن نیستید، تلفن همراه خودتون رو بردارید و اون رو در دنیای اینترنت جستجو کنید.

یک درخت بکارید
درختان بوی نامطبوع و گازهای آلاینده (اکسیدهای نیتروژن، آمونیاک، دی اکسید گوگرد و ازن) رو جذب کرده و ذرات معلق رو از هوا فیلتر می کنند. با هدیه کردن یک یا چند درخت، میراثی از خودمون برای آیندگان باقی بذاریم. در روز جهانی محیط زیست یکی از قدم های مثبتی که میتونیم برداریم کاشت نهال و گیاهه.

برای کمک به محیط زیست داوطلب شید
هرکسی میتونه داوطلب شه و داوطلب شدن میتونه در کل جامعه تغییر ایجاد کنه. با داوطلب شدن در خدمات پارک ملی از منطقه راحتی خودتون خارج شید و کمکی به محیط زیست انجام بدید. گروه های زیادی هستند که به صورت دوره ای برای پاکسازی جنگل یا کاشت گیاهان کمک میکنند. میتونید در زمان آزادی که دارید خودتان رو مشغول این فعالیت های داوطلبانه کنید. با این کار زنجیره دوستانتان بزرگتر میشه و همچنین اثر مثبتی که بر محیط زیست گذاشتید تا ابد باقی میمونه.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.