نگاهی کوتاه به تاریخچه مخازن آب

امروزه ما آب رو بیشتر در مخازن آب پلاستیکی ذخیره می کنیم. اگرچه مخازن پلاستیکی برای نگهداری آب بسیار ایده آل هستند اما در آینده ممکنه باز هم این مواد تغییر کنند. در این مطلب قصد داریم نگاهی کوتاه به تاریخچه مخازن ذخیره آب بندازیم.

مخزن ذخیره آب، ظرف بزرگی‌ست که میتونید در اون مقدار زیادی آب رو برای کارهای مختلف روزمره از نوشیدن و استحمام گرفته تا آبیاری و مصارف دیگه، جمع‌آوری و ذخیره کنید. نیاز به محلی برای ذخیره آب و جلوگیری از آلودگی آب، از زمانی که تمدن بشری وجود داشت دیده می‌شد. این محل‌ها برای محافظت از آب در برابر تأثیرات منفی محیط مانند ویروس‌ها، جلبک‌ها، باکتری‌ها و تجمع مواد معدنی بودند. آب میتونه به‌طور بالقوه از هر نظر آلوده بشه و استفاده از مخازن آب برای اهداف مختلف کشاورزی، خانگی، تجاری، باغبانی، صنعتی و آبیاری ضروری‌ست. در طول قرن‌ها برای مخازن آب از موادی همچون چوب، سرامیک و سنگ استفاده می‌کردند. برخی از قدیمی‌ترین مخازن هنوز هم باقی ماندن. هرچقدر هم که علم و فناوری با گذشت زمان پیشرفت می‌کنه، وابستگی انسان به آب هرگز تغییر نمی‌کنه. همین امر درباره گذشتگان هم صادق است. امروزه ما آب رو بیشتر در مخازن آب پلاستیکی ذخیره می‌کنیم. اگرچه مخازن پلاستیکی برای نگهداری آب بسیار ایده آل هستند اما در آینده ممکنه باز هم این مواد تغییر کنند. در این مطلب قصد داریم نگاهی کوتاه به تاریخچه مخازن ذخیره آب بندازیم.

قدمت مخازن ذخیره آب
نیاز به ذخیره آب توسط تمدن اولیه نیز مطرح شد. در بسیاری از سایت‌های باستان‌شناسی ما با مخازن ذخیره‌سازی آب ساخته‌شده توسط انسان مانند چاه و مخزن مواجه میشیم که قدمت اون به چیزی در حدود 1500 تا 3000 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گرده.

مردم از همان دوره نیاز به یک منبع برای ذخیره آب رو حس کردند و برای جلوگیری از آلوده شدن آب آشامیدنی برخی از مخازن رو طراحی کردند و ساختند که بیشتر از جنس گرانول، چوب و سنگ ساخته‌شده بودند. جنس این مخازن مناسب نگهداری آب آشامیدنی نبود و به‌مرورزمان دچار تغییر بو، رنگ و طعم می‌شد. مسئله مهم و دلیل استفاده از مخزن نگهداری از آب، جلوگیری از آلوده شدن آب و حفظ کیفیت آب است اما مخازن ساخته‌شده توسط انسان‌های آن دوره هیچ‌کدام از این کارایی‌ها رو نداشت. آب مخازن اغلب به جلبک، خاک و ... آلوده می‌شدند و بسیاری از اوقات دیگه قابل‌استفاده نبودند. بااین‌حال نگهداری از آب در مخازن خیلی بهتر از نگهداری آب در ظرف‌های باز و چاله‌های ساخته‌شده بر روی زمین بود. بنابراین بعدها کاربرد مخازن در سراسر جهان گسترش پیدا کرد و چندین تمدن بخصوص قلعه‌ها و صومعه‌ها شروع به پذیرش و استفاده از مخازن کردند. چندین تمدن قرون‌وسطایی طرح رو اصلاح و ایجاد کردند و به‌جای استفاده از چاه‌های پله‌ای و مخازن آب، مخازنی در زیرزمین طراحی کردند. بدین ترتیب میزان آلودگی تا حدودی کمتر از موارد قبلی بود.

به‌تدریج، مردم شروع به ساخت مخازن آب با ابعاد کوچک‌تر برای خانواده‌ها یا اجتماعات جداگانه کردند. همچنین مواد استفاده‌شده برای مخازن نیز تغییر کرد. امروزه از مواد مختلفی برای تولید مخازن استفاده می‌کنند که هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان رو دارند اما استفاده از مخازن پلاستیکی ذخیره آب بیشترین کاربرد رو داره و از نظر بهداشتی کاملاً تائید شده است.

چرا مخازن پلاستیکی؟
بعد از استفاده از انواع مخازن با جنس‌های مختلف، مخازن پلاستیکی یا پلی‌اتیلن موردتوجه قرار گرفتند و الان در تمام کشورها مورداستفاده قرار می‌گیرند. مخازن پلاستیکی مخصوص نگهداری نوشیدنی‌های مجاز هستند و به این منظور تولید میشن. بنابراین تمام چیزی که شما به اون نیاز دارید رو متخصصان هنگام تولید مخازن در نظر گرفتند. این مخازن وزن سبک‌تری نسبت به مخازن فلزی دارند و به‌راحتی قابل‌جابه‌جایی هستند. میتونید با توجه به مقدار مصرف و محل قرار دهی، نوع و اندازه مخزن خودتون رو انتخاب کنید. مخازن پلی‌اتیلن دارای تنوع زیادی هستند و پاسخگوی هر نوع نیاز مصرف‌کنندگان‌اند.

مخازن سوما
• مخازن سوما هم‌اکنون یکی از بهترین مخازن موجود در بازار ایران هستند چون علاوه بر کیفیت بالا، قیمت مناسبی دارند. هدف ما علاوه بر تولید کالای باکیفیت، کمک به رفع نیاز مصرف‌کنندگان است.
• مخازن سوما مخصوص نگهداری آب آشامیدنی هستند
• نور خورشید یکی از عواملی‎ست که باعث ایجاد جلبک در مخازن میشه بنابراین مخازن سوما سه‌لایه هستند و طوری طراحی شدند که از تابش نور خورشید به داخل مخزن جلوگیری کنند
• درب‌های مخازن سوما داری سوپاپ هستند و هوای داخل مخزن رو متعادل می‌کنند
• درب‌های سوما طوری طراحی شدند که فضای کمتری رو اشغال کنند

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.