چطور از یخ زدگی مخزن در زمستان جلوگیری کنیم؟

یکی از بهترین و ارزانترین راه ها برای کاهش خطر یخ زدگی، عایق بندی مخزن است. در این مقاله بعضی از نکات، ترفندها و روش های لازم برای ایمن نگه داشتن مخزن آب رو بیان می‌کنیم.

مخزن ذخیره آب یک روش عالی برای تأمین آب برای آبیاری، آشامیدن، تمیز کردن، مهار آتش و میلیون‌ها استفاده دیگه‌ست. اما اگر توی آب‌وهوای سرد زندگی می‌کنید، ایمن نگه‌داشتن منبع آب از یخ‌زدگی بسیار مهم است. آب‌وهوای زمستانی فقط منبع آب آشامیدنی رو مسدود نمی‌کنه. یخ‌زدگی به لوله‌کشی شما هم آسیب می‌رساند. آب با یخ‌زدگی منبسط میشه و ظرفی که داخلش آب آشامیدنی رو نگهداری می‌کنید تهدید می‌کنه. مخازن فلزی نسبت به مخازن پلی‌اتیلن بیشتر دچار یخ‌زدگی می‌شوند و اگر عایق‌بندی نشن کاملاً بلااستفاده‌اند. علاوه بر این، ذوب شدن مخزن آب‌فلزی یخ‌زده به زمان و انرژی زیادی احتیاج داره. به‌خصوص اگر این کار در اواسط زمستان انجام بشه. به همین دلیل بسیار مهمه که مخازن رو قبل از اولین سرما کاملاً آماده کنید. توی این مقاله بعضی از نکات، ترفندها و روش‌های لازم برای ایمن نگه‌داشتن مخزن آب رو بیان می‌کنیم.

مخزن آب رو عایق‌بندی کنید
یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای کاهش خطر یخ‌زدگی، عایق‌بندی مخزن است. این شامل پوشاندن قسمت بالا و کناره‌های مخزن با پتوهایی از جنس فایبرگلاس، پشم، الیاف یا هر چیزی دیگه ای که باعث گرم نگه‌داشتن مخزن می‌شود است. میزان و نوع عایق مورداستفاده شما به آب‌وهوای محل قراردهی مخزن ذخیره بستگی داره.

قبل از خرید هرگونه عایق باید اندازه مخزن رو بگیرید. چیزی که در مورد عایق‌بندی واقعاً خوبه اینه که کارآمده و فراتر از مراحل نصب به هیچ‌گونه نگهداری احتیاج نداره. فقط کافیه اون رو به‌درستی روی مخزن  قرار بدین و بعد فراموشش کنید.

توجه: قسمت زیر مخزن رو عایق‌بندی نکنید. نصب عایق کار ساده‌ای هست. پتو یا پارچه‌ای که قراره ازش استفاده کنید رو دور مخزن بپیچید و اون رو با تسمه یا طناب محکم کنید. یادتون باشه که لوله‌های مخزن رو هم بپوشانید چون لوله‌ها خیلی سریع‌تر از مخزن آب یخ می‌زنند.

از عایق‌بندی پایین مخزن خودداری کنید
همان‌طور که در بالا گفته شد، عایق‌بندی مخزن مهمه اما بهتره از عایق‌بندی کف مخزن آب خودداری کنید چون هوای گرم از پایین باعث افزایش دمای مخزن می‌شه و از یخ‌زدگی آب موجود در اون جلوگیری می‌کنه.

در جریان قرار دادن آب
یکی از راه‌های جلوگیری از یخ‌زدگی آب، به حرکت درآوردن آب است. وقتی‌که مخزن دوباره پر می‌شه، آب ورودی معمولاً گرم‌تر از آب داخل مخزن است. با چرخه ثابت استفاده و جایگزینی آب، یخ‌زدگی به تأخیر می‌افته. بنابراین جای تعجب نیست که لوله‌کش‌ها توصیه می‌کنند شیر آب روباز بذارید تا توی زمستان آب در گردش باشه و لوله‌ها یخ نزنند.

لوله‌های اتصال رو بررسی کنید که نشتی نداشته باشه
هرگونه نشت از لوله‌های نزدیک مخزن می‌تونه اتلاف حرارت مخزن رو سریع‌تر کنه و منجر به یخ زدن تدریجی آب داخل اون بشه. بنابراین بهتره یک ارزیابی حرفه‌ای برای شناسایی و رفع نشتی لوله‌ها، صرف‌نظر از کوچک بودن اونها انجام بشه.

از سیستم گرمایش آب استفاده کنید
می تونید از سیستم گرمایش آب استفاده کنید که دمای آب رو بیشتر از نقطه انجماد نگه داره. این سیستم گرمایشی می تونه یک بخاری‌برقی ساده غوطه‌ور در آب باشه یا می تونه یک سیستم گرمایشی پیچیده باشه که در دیواره‌های مخزن آب نصب‌شده.

مخزن رو دفن کنید
این همیشه یک گزینه مناسب نیست اما مخازن زیرزمینی حتی در زمستان هم از دمای پایدار و ثابت‌تری برخوردارند. دسترسی به مخازن زیرزمینی و نصب اونها گران‌تر و نگهداری از اونها سخت تره اما این راهکار ازنظر پیشگیری از یخبندان خیلی خوب جواب می‌ده.

از مخازن بزرگ‌تر استفاده کنید
از یک مخزن بزرگ‌تر استفاده کنید چون زمان بیشتری طول می‌کشه تا مخازن بزرگ دچار یخ‌زدگی بشن. همین‌طور وقتی آب در جریان قرار بگیره، آب مخزن دیرتر دچار این مشکل میشه. برای اینکه از این قضیه جلوگیری کنید، بهتره تا مخزن بزرگ‌تری رو تهیه کنید.

از تهیه مخازن مربع یا مستطیل خودداری کنید
شکل مخزن هم میتونه روی سرعت یخ‌زدگی مخزن تأثیرگذار باشه. به همون دلیلی که یخ‌زدگی مخازن بزرگ‌تر طولانی‌تر میشه، مخازن گرد هم بهتر از مخازن مستطیل عایق‌بندی میشن. چون سطح اونها کوچک‌تر و بنابراین فضای کمتری برای فرار از گرما دارند. مخازن سوما همگی به شکل گرد طراحی شدن و با سرعت کمتری دچار یخ‌زدگی میشن.

تهیه مخازن سه‌لایه
مخزن سوما دارای سه‌لایه هستند که لایه وسط به رنگ مشکیِ و از ورود نور خورشید به داخل مخزن جلوگیری می کنه. این لایه علاوه بر نور خورشید محافظ مخزن در برابر سرما هم هست.

جلوگیری از یخ‌زدگی مخزن خیلی راحت‌تر از وقتی‌که که با مخزن یخ‌زده روبرو هستید. با یک سری نکات ساده میتونید از این اتفاق و آسیب به تانکر آب جلوگیری کنید. مخازن فلزی در گذشته بیشتر با این مشکل روبرو می‌شدند و به‌نوعی این اتفاق به یک معضل جدی تبدیل‌شده بود. اما امروزه با توجه به اینکه بیشتر از مخازن پلی‌اتیلن استفاده می‌کنند، میشه خیلی راحت‌تر و با رعایت بعضی نکات به‌راحتی از یخ زدن مخزن جلوگیری کرد. نکته آخر اینه که در هنگام سرما آب مخزن رو به‌طور کامل پر نکنید چون هنگام یخ زدن آب، حجم آب افزایش پیدا می‌کنه و ممکنه به دیواره مخزن آسیب بزنه. بنابراین در هنگام سرما 10 الی 20 درصد از مخزن رو خالی بذارید.

نتیجه‌گیری

مخازن سوما به دلیل سه‌لایه بودن و جنس مرغوبی که دارن کمتر از مخازن فلزی و مخازن بی‌کیفیت موجود در بازار دچار یخ‌زدگی میشن اما برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی و تغییر شکل مخزن آب پلی‌اتیلن بهترِ تا این نکات رو رعایت کنید. روش‌های مطرح‌شده قبلاً توسط افراد دیگر امتحان شدند و تا حد زیادی باعث جلوگیری از یخ زدن مخزن آب میشن. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات میتونید با کارشناسان فروش سوما تماس بگیرید.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.