مخزن آب آتش نشانی

آب یکی از عناصر اصلی در خاموش کردن آتش به حساب میاد و تامین آن در حین عملیات از اهمیت بالایی برخوردار است. مخزن آب معمولا به دو دلیل در آپارتمان­‌ها، ساختمان­‌های مسکونی و خانه­‌های ویلایی نصب می­شوند. اولین کارکرد اون‌ها ذخیره آب برای زمان­‌هایی‌ است که آب آشامیدنی شهر قطع می­شود و یا فشار آب کم است. دومین کارکرد این مخازن برای زمان­‌هایی است که در ساختمان آتش سوزی رخ می­دهد و تیم آتش نشانی برای مهار کردن آتش به منبع آب داخل ساختمان احتیاج دارند. 

آب یکی از عناصر اصلی در خاموش کردن آتش به‌حساب میاد و تأمین آن در حین عملیات از اهمیت بالایی برخوردار است. مخزن آب معمولاً به دو دلیل در آپارتمان­‌ها، ساختمان­‌های مسکونی و خانه­‌های ویلایی نصب می­شوند. اولین کارکرد اونها ذخیره آب برای زمان­‌هایی‌ است که آب آشامیدنی شهر قطع می­‌شود و یا فشار آب کم است. دومین کارکرد این مخازن برای زمان­‌هایی است که در ساختمان آتش‌سوزی رخ می­دهد و گروه آتش‌نشانی برای مهار کردن آتش به منبع آب داخل ساختمان احتیاج دارند. مخازن ذخیره آب آتش‌نشانی در سیستم‌های اطفا حریق هنگامی‌که منبع آب شهری برای اطفا حریق کافی نیست، استفاده می‌شوند. در این مطلب قرار است تا درباره‌­ی مخزن ذخیره آب آتش‌نشانی بیشتر صحبت کنیم.

مخزن ذخیره آب آتش‌نشانی باید حداقل آب موردنیاز 50% از کل جعبه‌­های آتش‌نشانی را به مدت 15 دقیقه تأمین کند. در سیستم‌­های آتش‌نشانی و اطفا حریق دارای آبپاش یا اسپرینکلر نیز حجم مخزن باید طوری انتخاب گردد تا حداقل به مدت 10 الی 15 دقیقه آب موردنیاز اسپرینکلر‌ها را تأمین کند. به‌عنوان‌مثال اگر در هر یک از طبقات ساختمان از یک شیلنگ قرقره استفاده شود حجم مخزن ذخیره آب آتش‌نشانی باید مطابق جدولی که در ادامه آوردیم باشد .

 

تعداد 

طبقات

 حجم مورد نیاز

4

 3000 لیتری

5

 3000 لیتری

6

4000 لیتری

7

5000 لیتری

8

5000 لیتری

9

2 عدد 3000 لیتری

10

2 عدد 3000 لیتری

 

برای جلوگیری از ایجاد جلبک در آب و گرفتگی اتصالات ورودی و خروجی بهتر است از مخازن سه‌لایه استفاده کنید تا جلوی ورود خورشید به داخل مخزن گرفته شود. اگرچه تمام مخازن سوما سه‌لایه هستند و به‌هیچ‌عنوان آلوده به جلبک نمی­‌شوند اما توجه به این نکته اهمیت بالایی دارد.

در ضمن بهتر است مخزن آب در کنار پمپ قرار بگیرد و با مخزن آب شرب تجمیع شود تا مشکلی بابت راکد ماندن آب مخزن آتش‌نشانی پیش نیاید. محل نصب مخزن باید صاف و بدون پستی‌وبلندی باشد و همچنین از حرارت بالا و سرمای شدید در امان باشد. اگر فضای کافی برای قرار دهی مخزن آب آتش‌نشانی ندارید بهتر است از اتصال چند مخزن کوچک به هم استفاده کنید.

مسئله‌­­ی دیگری که بهتر است بدانید این است که می­توانید از یک مخزن به‌صورت هم‌زمان به‌عنوان مخزن آب آتش‌نشانی و آب شرب استفاده کنید و هیچ مشکلی پیش نمی­آید. تنها برای این کار باید برای مخزن خود دو خروجی متفاوت تعبیه کنید. یکی از آن‌ها باید 3 سانتی‌متر و دیگری باید 2 اینچ یا همان 5.8 سانتی‌متر باشد.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.