چطوری مخزن آب رو ضدعفونی کنیم؟

ضدعفونی کردن مخزن آب یکی از نکاتی‌ست که مصرف کنندگان علاوه بر شستن دوره‌ای مخزن آب باید به اون توجه داشته باشند. ذرات آلوده داخل آب، گل و لای، شن، ماسه و چیزهای دیگه‌ای که در آب وجود داره بعد از مدتی به دیواره‌‌های مخزن می‌چسبه و یا با ته نشین شدن باعث آلودگی مخزن آب میشه. بنابراین لازمه تا مخزن آب رو حداقل سالی دو بار ضدعفونی کنید.

ضدعفونی کردن مخزن آب یکی از نکاتی‌ست که مصرف‌کنندگان علاوه بر شستن دوره‌ای مخزن آب باید به اون توجه داشته باشند. ذرات آلوده داخل آب، گل‌ولای، شن، ماسه و چیزهای دیگه‌ای که در آب وجود داره بعد از مدتی به دیواره‌های مخزن می‌چسبد و یا با ته‌نشین شدن باعث آلودگی مخزن آب میشه؛ بنابراین لازمه تا مخزن آب رو حداقل سالی دو بار ضدعفونی کنید. توی این مقاله سعی داریم درباره اهمیت این کار صحبت کنیم و یک روش ساده و مقرون‌به‌صرفه رو برای ضدعفونی کردن مخزن آب پیشنهاد کنیم.

اهمیت آب و ضدعفونی کردن مخزن آب

انسان بدون غذا ممکنه تا دو ماه زنده بمونه اما بدون آب نمیتونه بیشتر از یک هفته زنده باشه. اهمیت آب انقدر زیاده که در بعضی مناطق جهان، مردم بیشتر ساعات روزشان رو صرف آوردن و حمل آب از رودخانه و چاه‌ها می‌کنند. همونقدر که کبود آب میتونه آسیب‌زننده باشه، مضر آب آلوده هم بیماری‌های زیادی رو ایجاد می‌کنه. همونطور که توی مقالات قبلی بیان شد، مخزن آب باید حداقل سالی یک‌بار شسته بشه اما در کنار شستشوی مخزن، ضدعفونی کردن مخزن آب رو هم نباید فراموش کنید چون خیلی از باکتری‌ها تنها بعد از ضدعفونی کردن مخزن آب از بین میرن.

آب حتی بعد از جوشیده شدن یک سری رسوبات داره که با توجه به توصیه‌ها نباید مصرف بشه. مخازن آب پلی‌اتیلن در حال حاضر بهترین گزینه برای نگهداری از آب آشامیدنی هستند. این مخازن از استاندارهای کافی برخوردارند و از مواد اولیه فود گرید تهیه‌شده‌اند. آب داخل مخزن خیلی از اوقات از آب‌لوله‌کشی تمیزتر است چون تمام رسوبات و ذرات داخل آب در مخزن ته‌نشین میشن، به پایین مخزن میرن و در هنگام استفاده از مخزن خارج نمیشن؛ اما این ذرات، داخل مخزن می‌مانند و به همین دلیل توصیه میشه تا مخزن آب رو طی فواصل زمانی مشخص ضدعفونی کنید.

چطوری مخزن آب رو ضدعفونی کنیم؟

مراقبت و نگهداری صحیح از مخزن آب باعث از بین رفتن یا جلوگیری از بقای باکتری‌ها و ویروس‌ها (عوامل بیماری‌زا) که می‌تونند بیماری معده یا بیماری‌های جدی‌تری رو ایجاد کنن میشه. این اقدامات همچنین به جلوگیری از رسوب و لجن که باعث طعم و بوی نامطبوع میشن کمک می‌کند. برای ضدعفونی مخزن آب لازمه تا یک سری اقدامات ساده رو انجام بدید که در ادامه به اونها اشاره می‌کنیم.

دانشگاه آریزونا اطلاعات دقیقی رو در مورد انواع مخازن ذخیره‌سازی خانگی، آلاینده‌های احتمالی و گزینه‌ها و مراحل ضدعفونی آب و مخازن ارائه داده. اکثر اونها استفاده از هیپوکلریت سدیم مایع (سفیدکننده کلر) رو به دلیل   اثربخشی، در دسترس بودن و مقرون‌به‌صرفه بودن پیشنهاد می‌کنند. گزینه‌های دیگه‌ای مثل هیپوکلریت کلسیم، گاز ازن و نور UV هم هستند که محبوبیت چندانی ندارند.

اولین قدم تخلیه و تمیز کردن مخزن از بیرون است. تمام سطوح داخلی رو با استفاده از مخلوط شوینده و آب داغ بشویید. برای از بین بردن رسوبات، جلبک‌ها، خوردگی یا آلودگی‌ها از یک برس استفاده کنید. تمیز کردن و آبکشی همه شیلنگ‌ها، پمپ‌ها و لوله‌هایی که برای پر کردن و تخلیه مخزن استفاده میشن بسیار مهم هستند. در مرحله بعد، مخزن رو آبکشی کنید تا اثری از مواد شوینده در اون وجود نداشته باشه. اگر به آب گرم و فشارقوی دسترسی ندارید، میتونید مخزن رو با آب (ترجیحاً گرم با دمای 50 الی 60 درجه) پر کنید و چند ساعت بزارید تا داخل مخزن بماند و بعد از چند ساعت تمام آب رو از مخزن و لوله‌های مربوطه تخلیه کنید.

 

استفاده از وایتکس برای ضدعفونی کردن داخل مخزن

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای ضدعفونی کردن آب، استفاده از هیپوکلریت سدیم مایع (آب‌ژاول) یا وایتکس است. این ماده برای گندزدایی، سفید کردن و بوزدایی استفاده میشه و در کشورهای مختلف با نام‌های تجاری گوناگونی از این ماده یاد می‌کنند. برای ضدعفونی کردن مخزن آب بعد از شستشوی کامل، مخزن رو با آب پر کنید و به ازای هر 10 لیتر آب تقریباً 5 قطره مایع سفیدکننده یا وایتکس به آب داخل مخزن اضافه کنید. سپس درب مخزن رو بزارید و اجازه بدید تا 12 مخزن بدون استفاده باشه. بعد از 12 ساعت میتونید آب داخل مخزن رو خالی کنید و یک‌بار دیگر مخزن آب رو آبکشی کنید. الان مخزن آب شما ضدعفونی شده و آماده‌ی استفاده است.

نتیجهگیری

مخازن آب سوما کاملاً بهداشتی و مخصوص نگهداری آب آشامیدنی هستند. این مخازن سه‌لایه هستند و به‌هیچ‌عنوان آلوده به جلبک نمیشن اما از اونجایی که آب آشامیدنی شهری ممکنه یک سری آلودگی با خودش داشته باشه بهترِ تا مخازن سوما رو حداقل سالی دو بار ضدعفونی کنید تا خیالتان درباره آب داخل مخزن راحت بشه. در راستای این موضوع مقاله «چطور داخل مخزن رو تمیز کنیم؟» مطالعه کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.