تعمیر و جوشکاریِ مخزن آب پلی‌اتیلن

یکی دیگر از مزایای استفاده از مخازن پلی‌اتیلن قابل تعمیر بودن آنهاست. در این مطلب قصد داریم نحوه تعمیر و جوشکاریِ مخازن آب پلی‌اتیلن را آموزش دهیم.

همان‌طور که در مقاله‌های قبلی اشاره کردیم، مخازن پلی‌اتیلن اگر به‌درستی نصب شوند و روی سطح صاف قرار بگیرند طول عمر بالایی خواهند داشت و بدون هیچ مشکلی از محتویات داخل خودشان محافظت می‌کنند؛ اما اگر به دلیل نصب نادرست و قرار گرفتن در معرض حرارت بسیار بالا دچار ترک و یا سوراخ بشوند باز هم قابل تعمیر هستند و می‌توانیم با استفاده از ابزارهای لازم مخازن را تعمیر کنیم و جلوی نشت آب را بگیریم. در این مطلب قصد داریم نحوه تعمیر و جوشکاریِ مخازن آب پلی‌اتیلن را آموزش دهیم. پس اگر از مخزن آب استفاده می‌کنید؛ بهتره تا آخر مطلب را بخوانید چون ممکن است یک روزی نیاز داشته باشید تا مخزن آب موردنظر خودتان را تعمیر کنید.

چه مخازنی قابل تعمیر هستند؟

مخازن آب پلی‌اتیلن مزایای بسیاری دارند و یکی از این مزایا که کمتر به آن اشاره کردیم قابل تعمیر بودن آن‌هاست. در صورت بروز مشکل برای مخزن آب فلزی، فراموش کردنِ مخزن بهتر از دردسرهای تعمیر آن است. درصورتی‌که مخازن آب پلی‌اتیلن به‌راحتی قابل تعمیر هستند و بعد از تعمیر تقریباً مثل روز اول می‌شوند و در صورت رعایت مواردی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، دچار نشتی مجدد نخواهند شد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که سوراخ‌های بسیار بزرگ به‌سختی تعمیر می‌شوند و بهتر است تا به‌جای تعمیر مخزن، یک مخزن جدید تهیه کنید.

تعمیر مخازن آب پلی‌اتیلن مناسب مخازنی است که دچار ترک، سوراخ‌هایی با قطر نهایتاً 5 سانتی‌متر و شکستگی‌های جزئی شده‌اند و برای مخازنی که دچار مشکلات و آسیب جدی شده‌اند مناسب نیست؛ چون بعد از مدتی به دلیل فشار آب از داخل، مخزن ممکن است مجدداً دچار ترک و نشتی شود.

روش تعمیر مخازن آب پلی‌اتیلن و پلاستیکی

مؤثرترین روش برای تعمیر مخازن پلی‌اتیلن استفاده از پلی‌اتیلن رشته‌ای (جوش پلی‌اتیلن) است. گاهی اوقات افراد به دلیل عدم آگاهی، برای رفع نشتی مخزن آب از چسب‌های مایع استفاده می‌کنند که به‌هیچ‌عنوان راهکار خوبی نیست و به‌سرعت از بین خواهد رفت. بهترین روش برای تعمیر مخزن و رفع ترکِ مخزن آب، روشی است که در این مقاله درباره آن صحبت می‌کنیم.

لوازم موردنیاز برای تعمیر مخزن آب پلی‌اتیلن:

برای تعمیر مخزن آب به یک سشوار صنعتی، رشته‌های پلی‌اتیلنی مخصوصِ تعمیر مخزن آب، قلاب مخصوص برای خالی کردن محل شکستگی و سمباده نیاز دارید. توجه داشته باشید که قبل از انجام هر اقدامی باید ابتدا محل موردنظر را از هر آلودگی‌ای تمیز کنید تا مراحل تعمیر بهتر انجام شود.

  1. بعد از تمیز کردن محل موردنظر به کمک قلاب مخصوص، محل شکستگی و سوراخ را صاف کنید و اضافات آن محل را بتراشید.
  2. به کمک حرارتِ سشوار صنعتی، محل ترک‌خورده و آسیب‌دیده را کمی نرم کنید تا اتصال پلی‌اتیلن رشته‌ای با مخزن آب بهتر صورت بگیرد. همچنین اگر مخزن آب شما دچار سوراخ شده است می‌توانید با حرارت دادن به محل موردنظر، سوراخ را کوچک‌تر کنید.
  3. در ادامه؛ پلی‌اتیلن رشته‌ای را به کمک سشوار صنعتی و با حرکات دورانی تا انتهای محل آسیب‌دیده جوش دهید.
  4. این عمل را چند بار انجام دهید تا محل موردنظر کاملاً پر شود.
  5. سپس به کمک کاردک و حرارتِ سشوار صنعتی، محل جوش داده‌شده را صاف و یکدست کنید تا نتیجه کار بدون نقص و نامحسوس شود.
  6. در صورت دسترسی، مراحل انجام‌شده را از داخل مخزن هم تکرار کنید.
  7. در آخر به کمک سمباده یا پد فلزی و حرارتِ سشوار صنعتی، محل اتصال را هموار و یکدست کنید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب سعی کردیم تا به‌صورت کامل به مراحل تعمیر مخازن آسیب‌دیده بپردازیم تا در صورت نیاز به تعمیر مخازن آسیب‌دیده از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که حتماً باید از نمایندگی مخزن خودتان رشته‌ها را تهیه کنید؛ چون ممکن است جنس و ترکیبات شرکت تولیدکننده یک مخزن دیگر با مخزن مصرفی شما متفاوت باشد و در این صورت نتیجه تعمیر شما رضایت‌بخش نخواهد بود. در انتها پیشنهاد می‌کنیم تا در تکمیل این مطلب به مقاله «راهنمای نصب مخازن سوما» مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوه تهیه رشته‌های پلی‌اتیلن و تعمیر مخازن پلی‌اتیلن با نمایندگی شهر خودتان تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.