راهنمای خرید بهترین مخزن برای نگهداری آب آشامیدنی

در این مقاله نگاهی اجمالی به انواع مختلف مخازن آب آشامیدنی انداختیم و درنهایت بهترین گزینه را برای نگهداری آب آشامیدنی معرفی کردیم که امیدواریم تا در انتخاب مخزن مناسب کمکتان کند.

در دنیای امروز تصمیم به خرید هر کالایی بگیرید، فروشندگان و برندهای بسیاری را در بازار پیدا می‌کنید که هرکدام از آن‌ها ادعا می‌کنند که بهتر از دیگران هستند. متخصص بودن در تمام حرفه‌ها غیرممکن است؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند با آوردن برخی دلایل و استفاده از کلمات تخصصی شما را قانع کنند که برند و محصول آن‌ها بهترین گزینه برای خرید است. خوشبختانه امروزه هر اطلاعاتی که نیاز داشته باشید را می‌توانید به‌راحتی در دنیای اینترنت پیدا کنید. پس بهترین کار قبل از خرید هر محصول مطالعه است. در این مقاله سعی داریم انواع مخازن موجود در بازار را بررسی کنیم و بهترین گزینه را برای نگهداری آب آشامیدنی که مورد تائید سازمان جهانی بهداشت است به شما معرفی کنیم.

 

مخزن فایبرگلاس

مخازن آب فایبرگلاس یکی از مخازن موجود در بازار بوده که کاربردهای متنوعی دارند. برای مثال بدنه آن بادوام است و کاربردهای فراوانی دارد. این مخازن اگرچه برای مصارف گوناگون مورداستفاده می‌گیرند اما قیمت بالای آن‌ها باعث شده است تا در بازار رقابتی امروز و درنبرد با مخازن پلی‌اتیلن شکست بخورند. بااین‌حال اگر از قیمت آن صرف‌نظر کنیم، گاهی گزینه خوبی برای انواع مصارف و همچنین نگهداری آب آشامیدنی در فضاهای بسته هستند.

ویژگی‌های اصلی مخازن آب فایبرگلاس

  1. مخازن فایبرگلاس را می‌توان بدون هیچ‌گونه ترس از خرابی به دلیل پوسیدگی یا زنگ‌زدگی در طول زمان دفن کرد.
  2. این مخازن کاملاً سفت‌وسخت اما درعین‌حال نسبتاً سبک و نازک هستند که این ویژگی آن‌ها را شکننده و مستعد ترک‌خوردگی می‌کند.
  3. نور خورشید به‌راحتی به داخل مخزن فایبرگلاس نفوذ می‌کند و این امر احتمال رشد جلبک‌ها را افزایش می‌دهد.
  4. مخازن آب فایبرگلاس برای جلوگیری از رشد جلبک‌ها نیاز به پوشش داخلی دارند.
  5. قیمت تمام‌شده مخازن فایبرگلاس زیاد است و با هزینه مشابه و یا کمتر می‌توان مخازن پلی‌اتیلن که مزیت‌های بیشتری نیز دارند را تهیه کرد.

 

مخازن آب‌فلزی

مخازن آب‌فلزی درگذشته محبوبیت خاصی بین مصرف‌کنندگان داشتند اما با مرور زمان و جایگزین شدنِ گزینه‌های بهتر، از محبوبیت آن‌ها کاسته شد. بیشتر مخازن آب فولادی از فولاد گالوانیزه ساخته‌شده‌اند و دارای روکشی از فلزِ روی هستند که از فولاد در برابر خوردگی محافظت می‌کند. این مخازن را می‌توان با ظرفیت 30 هزار لیتر تا میلیون‌ها لیتر آب ذخیره کرد؛ اما فولاد گالوانیزه باگذشت زمان دچار زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شود و فلزِ رویِ استفاده‌شده در مخزن می‌تواند به داخل آب شما نفوذ کند و آب ذخیره‌شده شما طعم فلزی پیدا کند. برای جلوگیری از این اتفاق، بعضی از مخازن آب فولادی دارای محافظ‌هایی از جنس پلی‌اتیلن هستند. ساخت مخازن فلزی با محافظ پلی‌اتیلن می‌تواند بسیار گران باشد و به‌مرورزمان خراب می‌شود و نیاز به تعمیر دارد. مخازن فولادی ضدزنگ بسیاری از این مسائل را ندارند اما بسیار گران‌تر هستند و به همین دلیل زیاد در دسترس نیستند.

 

مخازن بتنی

مخازن بتنی وزن فوق‌العاده بالایی دارند و برای نصب آن‌ها نیاز به چندین نیروی انسانی و وسیله نقلیه مخصوص همچون جرثقیل است که به‌طور قابل‌توجهی هزینه تمام‌شده شما را افزایش می‌دهد. تعمیر کردن مخازن بتنی باید توسط متخصص انجام شود و اصلاً کار ساده‌ای نیست. درحالی‌که بتن می‌تواند برای چند دهه دوام بیاورد اما هنگامی‌که شروع به تخریب می‌کند انواع مشکلاتی را به وجود می‌آورد که به‌راحتی قابل‌رفع نیستند. با افزایش زمان مصرف، بتن بیشتر در معرض ترک‌خوردگی و فرسایش قرار می‌گیرد که به‌نوبه خود باعث نشت مخزن می‌شود.

به‌طورکلی تا زمانی که مخازن پلی‌اتیلن در بازار موجود هستند به‌هیچ‌عنوان استفاده از مخازن بتنی توصیه نمی‌شود. با توجه به اینکه شرکت‌های معتبری در ایران مخازن پلی‌اتیلن را با گنجایش 30 هزار لیتر تولید کرده‌اند و این حجم جوابگوی بسیاری از نیازهای مصرف‌کنندگان هست و دیگر نیازی به‌صرف هزینه‌های هنگفت برای مخازن بتنی نیست.

 

مخازن پلی‌اتیلن

کالاهایی که به‌طور مستقیم با سلامتی افراد سروکار دارند به‌راحتی مجوز تولید نمی‌گیرند و بعد از آزمایش‌های فراوان مورد تائید قرارگرفته و وارد بازار می‌شوند. مخزن نیز یکی از منابعی است که برای نگهداری آب آشامیدنی از آن استفاده می‌شود و بسیار حساس است. به همین دلیل باید مورد تائید سازمان‌های بهداشت قرار گیرد و ازنظر استاندارد تائید شود. در حال حاضر گزینه‌ای بهتر از مخازن پلی‌اتیلن برای نگهداری آب آشامیدنی در بازار وجود ندارد. برای اثبات این ادعا دلایل بسیاری وجود دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

چرا مخزن پلی‌اتیلن بهترین مخزن برای نگهداری آب آشامیدنی است؟

مخازن پلی‌اتیلن امروزه به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارند بهترین انتخاب برای نگهداری آب آشامیدنی هستند. بعضی از مزایای مخازن پلی‌اتیلن عبارت‌اند از:

  • مقاومت بالا و وزن سبک مخازن پلی‌اتیلن سبب شده است تا به‌راحتی حمل شوند و در مکان‌های مختلف مورداستفاده قرار بگیرند.
  • مخازن پلی‌اتیلن تنوع بالا و طراحی‌های متفاوتی دارند به همین دلیل برای هر نوع سلیقه و فضایی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • به دلیل وزن پایین و مقاومت بالا، نصب مخازن پلی‌اتیلن در مقایسه با مخازن بتنی و فلزی بسیار راحت‌تر است.
  • مخازن پلی‌اتیلن سوما مناسب آب آشامیدنی هستند و از سه‌لایه تشکیل‌شده‌اند تا جلوی تابش نور خورشید به داخل مخزن را بگیرند. سه‌لایه بودن مخازن سونا باعث می‌شود تا جلبک نتواند درون آب رشد کند بنابراین آب آشامیدنی زلال و بدون طعم باقی می‌ماند.
  • مخازن پلی‌اتیلن به‌مرورزمان دچار خوردگی نمی‌شود و طول عمر بسیار بالایی دارد.
  • درب مخازن سونا دارای سوپاپ بوده و هوای داخل مخزن را تنظیم می‌کند. اگر زمانی پیش بیاید که مخزن آب خالی باشد و پمپ باقدرت درحالی‌که کشیدن آب باشد سوپاپ درب از تغییر شکل و مچاله شدن مخزن جلوگیری می‌کند. بسیاری از مخازن موجود در بازار سوپاپ ندارند و شما برای افزایش عمر مخزن و جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی باید به‌صورت جداگانه سوپاپ تهیه کنید.
  • قیمت تمام‌شده مخازن پلی اولین به‌ویژه مخازن سونا بسیار پایین‌تر از مخازن فلزی و بتنی است بنابراین مقرون‌به‌صرفه بوده و ارزش خرید بالایی دارد.
  • مخازن نگهداری آب آشامیدنی سونا دارای گواهینامه ایمنی مواد غذایی، پروانه ساخت بهداشتی از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، گواهینامه ایمنی مواد غذایی و... هستند که خیالتان را از بابت استاندارد و بهداشتی بودن آن راحت می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که بررسی شد تمام مخازن شاید در نوع خودشان مزایایی داشته باشند و درگذشته گزینه‌های بسیار مناسبی برای نگهداری آب آشامیدنی بوده‌اند اما امروزه به دلیل رقابت بالایی که وجود دارد مصرف‌کنندگان انتظار دارند تا مخزن آبی با بهترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت تهیه کنند. مخازن پلی‌اتیلن تمام انتظارات مصرف‌کنندگان را پاسخ می‌دهد زیرا علاوه بر کیفیت بالا، قیمت بسیار مناسبی نیز دارد. مخازن سونا مناسب نگهداری آب آشامیدنی بوده و طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای انجام‌شده است تا جای کمتری را اشغال کند و وزن پایین‌تری داشته باشند. همین امر باعث کاهش یافتن قیمت تمام‌شده آن‌ها نسبت به دیگر مخازن پلی‌اتیلن موجود در بازار شده است. مخازن پلی‌اتیلن سوما کیفیت بسیار بالایی دارند و باهدف رفع مشکل دسترسی به آب آشامیدنی تولید می‌شوند.

در این مقاله نگاهی اجمالی به انواع مختلف مخازن آب آشامیدنی انداختیم و درنهایت بهترین گزینه را برای نگهداری آب آشامیدنی معرفی کردیم در ادامه این مطلب بهتر است مقاله «از چه شرکتی مخزن آب تهیه کنیم؟» را مطالعه کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.