5 کاربرد مخازن پلی اتیلن

دسترسی آسان به آب، یکی از اولین نیازهای هر موجود زنده‌ای برای زنده موندنه. موجودات زنده توی طبیعت به هر نحوی که امکان داره، آب موردنیاز خودشان رو تأمین می‌کنند. اما به دلیل مشغله‌های مختلف و وظایف گوناگون، انسان‌ها فرصت و زمان کافی ندارند تا وقت زیادی رو صرف تأمین نیازهای اولیه خودشان کنند.

5 کاربرد مخازن آب پلی اتیلن

دسترسی آسان به آب، یکی از اولین نیازهای هر موجود زنده‌ای برای زنده ماندن هست. موجودات زنده توی طبیعت به هر نحوی که امکان دارِ، آب موردنیاز خودشون رو تأمین می‌کنند. اما به دلیل مشغله‌های مختلف و وظایف گوناگون، انسان‌ها فرصت و زمان کافی ندارند تا وقت زیادی رو صرف تأمین نیازهای اولیه خودشون کنند. بیشتر مردم نقاط ایران دسترسی به آب‌لوله‌کشی دارند و داشتن آب پاکیزه براشون سخت نیست. اما هنوز نقاطی هستند که این دسترسی رو ندارند و از مخازن ذخیره آب برای رفع نیازشون استفاده می‌کنند. هر زمان صحبت از مخازن آب و تانکر میشه، یاد آب آشامیدنی می‌افتیم. ولی این کاربرد تنها کاربرد مخازن ذخیره آب نیست. توی این مقاله درباره کاربردهای مختلف و نحوه استفاده از مخازن آب بیشتر صحبت می‌کنیم.

1) ذخیره آب آشامیدنی

بدون دسترسی به دستگاه‌های آب شهری، مناطق اغلب به یک یا چند چاه متکی هستند تا آب مورداستفاده خانگی و مزرعه رو تأمین کنند. بسته به کیفیت و توانایی چاه و تجهیزات اون، مخازن ذخیره می‌تونند برای جمع‌آوری آب از چاه به‌طور مداوم و ذخیره اون برای استفاده‌های بعدی مفید یا حتی ضروری باشند.

2) ذخیره آب برای مصارف کشاورزی

مخازن آب پلاستیکی می‌تونند برای ذخیره آب غیرقابل‌شرب استفاده بشن. به‌عنوان‌مثال برای آبیاری محصولات، تأمین آب آشامیدنی برای دام‌ها، تولید و یا اهداف تمیز کردن و... مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین میشه از اونها در مناطق خشک برای جمع‌آوری آب باران از بام‌های بزرگ و مصرف اون در مزارع استفاده کرد. مخازن آب پلی‌اتیلن برای اهداف غیرقابل‌شرب هم مطابق استانداردها هستند و باقیمت مقرون‌به‌صرفه میشه اونها رو تهیه کرد. تانکرهای ذخیره آب در اندازه‌های مختلف موجود هستند و می‌تونند برای موارد خاص سفارشی تولید بشن.

3) جمع آوری آب باران

در بعضی نقاط محروم که هیچ دسترسی به آب‌لوله‌کشی و پاکیزه نیست، میشه از آب باران استفاده کرد. آب باران توی مناطق روستایی معمولاً قابل‌نوشیدن هستند مگر اینکه به‌طور نامناسبی آلوده یا ذخیره‌شده باشند. پیروی از یکسری نکات ساده در مورد جمع‌آوری و ذخیره آب به شما کمک می‌کنه تا مطمئن بشید آب موجود در مخازن ملک شما، قابل‌نوشیدن و مناسب استفاده برای مصرف موردنظر هست.

روش‌های ساده برای محافظت از کیفیت آب مخزن:
• قسمت بالای مخزن تا شیر اون رو تمیز و به‌دوراز شاخه درختان نگه‌دارید.
• شاخه‌های درختان، بوته‌ها و لانه پرندگان مثل سیم و آنتن تلویزیون در نزدیکی مخزن رو از بین ببرید.
• ورودی و سرریز مخزن رو بپوشانید تا از دسترسی مستقیم پرندگان، حیوانات و حشرات به آب جلوگیری کنه.
• اطمینان حاصل کنید که مخزن شما پوششی داره و از رسیدن نور به آب جلوگیری می‌کنه، چون نور آفتاب رشد باکتری‌ها و جلبک‌ها رو افزایش می‌ده و باعث تغییر طعم و بوی آب میشه. مخازن آب سوما جای نگرانی برای شما باقی نمیذارن چون مخازن ذخیره آب ما، چندلایه هستند و از تابش نور خورشید جلوگیری می‌کنند. این تانکرها دارای یک دریچه محکم هستند، تا به‌منظور تمیز کردن و بازرسی به داخل مخزن دسترسی داشته باشید.
آب باران بیشتر برای شستشوی ماشین، آبیاری باغ و مزارع، شستشوی توالت و شستشوی لباس مناسب است. به یاد داشته باشید که احتمال وجود آلودگی در آب باران وجود داره. بنابراین تا حد ممکن از نوشیدن اون اجتناب کنید.

4) ذخیره آب به منظور مهار آتش

توی سال ۱۹۲۳ زلزله شدید توکیو، پایتخت ژاپن رو لرزاند. در پی این زلزله با توجه به چوبی بودن بافت اکثر بناها و وجود وسایل گرمایشی و پخت‌وپز ابتدایی، آتش‌سوزی توی برخی از واحدهای تخریب‌شده رخ داد و به‌سرعت آتش حجم وسیعی از شهر رو فراگرفت تا اونجایی که بخش اعظم پایتخت توی آتش سوخت و شمار کشته‌شدگان و مجروحان ناشی از آتش‌سوزی از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان ناشی از زلزله بیشتر شد. مشکل عمده ضعف در مهار آتش و عدم دسترسی به منابع آب برای اطفای حریق بود. به‌جز تأمین آب برای اطفا حریق احتمالی، تأمین آب شرب هم از نیازهای حیاتی پس از زلزله‌ست. این‌که اگه از آوارها و آتش‌سوزی احتمالی جان سالم به دربردیم، تشنگی ما رو از پا در نیاره. به همین منظور برای هر مجتمع مسکونی ضروریِ تا مخازن آبی با گنجایش مناسب داشته باشه تا برای مصارف ضروری مورداستفاده قرار بگیره. نصب و استفاده از مخزن آب در ساختمان‌ها و مراکز تجاری یکی از ملزومات بهره‌برداری از این سازه‌هاست. ممکنه مخازن مجزا برای مخزن آب شرب و مخزن آتش‌نشانی در نظر گرفته بشن و یا اینکه این مخازن برای هر مجتمع در نظر گرفته شن. مخازن پلاستیکی آب دارای مزایایی همچون جابه‌جایی راحت هستند و بهترین گزینه برای نگهداری آب آشامیدنی می‌باشند. 

5) ذخیره مایعات مجاز

توی کارخانه‌های تولید لبنیات، باغات یا باغات مرکبات، می‌توان از مخازن پلاستیکی برای ذخیره مایعاتی مثل آب‌میوه یا شیر قبل از حمل‌ونقل یا فرآوری اونها استفاده کرد. این مخازن مطابق استانداردها بوده و ضد جلبک ساخته شدند. تانکرها برای اهداف بهداشتی از مرغوب‌ترین مواد ساخته میشن و تأییدیه سازمان غذا و دارو رو دارند. مخازن سوما دارنده گواهینامه ایمنی مواد غذایی و نشان استاندار هستند و در اندازه‌های مختلف همچون تانکر 500 و 1000 لیتری موجودند تا با نیازهای ذخیره‌سازی برای عملیات مختلف در هراندازه مطابقت داشته باشند.

ممکنه لازم باشه مخزن رو با آب یک شرکت حمل‌ونقل آب پرکنید. قبل از انجام این کار، این نکات رو در نظر بگیرید:
1. آیا تانکر منحصراً برای آشامیدن آب استفاده میشه؟
2. آیا آب از یک مخزن تأمین آب آشامیدنی تأمین‌شده؟
3. آیا شرکت حمل‌ونقل آب از دستورالعمل‌های حمل آب پیروی می‌کنه؟
پاسخ هر یک از این سؤالات باید «بله» باشه. اگر پاسخ هرکدام «خیر» بود و یا درباره آن مطمئن نیستید و تصمیم به تأمین مواد غذایی دارید، باید آب موجود توی مخزن رو غیرقابل آشامیدن تلقی کنید (برای نوشیدن یا تهیه غذا مناسب نیستند).

مخازن سوما

سوما، تولیدکننده مخازن باکیفیت از جنس پلی‌اتیلن است و یکی از اولین شرکت فعال در صنعت قالب‌گیری دورانی در ایران هست. محصولات شامل مخازن افقی و عمودی هستند. محصولات سوما مخصوص نگهداری آب آشامیدنی و ساخت ایران هستند که برای تهیه محصولات میتونید به نمایندگی‌های مجاز فعال در سراسر کشور مراجعه کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.