6  اشتباه متداول هنگام ذخیره آب در مخزن پلی‌اتیلن

در این مقاله قصد داریم به 6 اشتباهی که افراد در هنگام ذخیرۀ آب در مخزن پلاستیکی مرتکب می‌شوند بپردازیم تا شما آن‌ها را تکرار نکنید و از حداکثر عمر مفید محصول استفاده کنید.

ذخیرۀ آب در مخازن پلی‌اتیلن بسیار ساده است؛ البته درصورتیکه نکات گفته شده در دستورالعمل محصول را رعایت کنید. عدم رعایت برخی از نکات سبب می‌شود تا محصول دچار آسیب و تغییر شکل شود. در این مقاله قصد داریم به 6 اشتباهی که افراد در هنگام ذخیرۀ آب در مخزن پلاستیکی مرتکب می‌شوند بپردازیم تا شما آن‌ها را تکرار نکنید و از حداکثر عمر مفید محصول استفاده کنید.

1. عدم نصب سوپاپ

یکی از اشتباهی که مصرف‌کنندگان مخازن پلی‌اتلین مرتکب می‌شوند، این است که برای تانکر مصرفی سوپاپ هوا نصب نمی‌کنند. نصب سوپاپ باعث افزایش طول عمر مخازن و همچنین جلوگیری از تغییر شکل و مچاله شدن تانکر می‌شود. اگر از پمپ آب برای پر کردن مخزن استفاده می‌کنید، بهتر است تا یک سوپاپ بر روی مخزن مصرفی خود نصب کنید؛ زیرا در غیر این صورت هوای داخل تانکر تنظیم نمی‌شود و مکشِ پمپ آب باعث مچالگی و آسیب به بدنۀ مخزن می‌شود. اگرچه مخازن سوما همگی دارای سوپاپ هستند و دیگر نیازی به نصب مجدد نیست؛ اما دانستن این امر برای افرادی که از دیگر مخازن موجود در بازار استفاده می‌کنند الزامی است.

 2. عدم نصب فلوتر

جهت پر کردن مخازن به‌وسیلۀ پمپ آب، استفاده از فلوتر الزامی است. در صورت عدم استفاده از فلوتر، جریان آب پس از پر شدن مخزن قطع نمی‌شود و آب از مخزن سر ریز می‌شود. اگر حجم آب از حد مجاز بیشتر شود، بدنۀ مخزن توانایی تحمل حجم مضاعف را ندارد و ممکن است دچار پارگی یا ترکیدگی ‌شود؛ بنابراین چنانچه از شبکۀ آب شهری استفاده می‌کنید، در مسیر ورودی آب فلوتر (قطع‌کن یا شناور) نصب کنید و با بازدید دوره‌ای فلوتر، از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که فلوتر را باید طوری تنظیم کنید که پیش از پر شدن کامل مخزن، پمپ خاموش و جریان مایع ورودی قطع شود.

3. استفاده از مخازن تک‌لایه برای نگهداری از آب آشامیدنی

یکی دیگر از اشتباهات متداول در نگهداری از آب آشامیدنی، استفاده از مخازن تک‌لایه است. بهتر است بدانید که مخازن تک‌لایه مناسب نگهداری از مایعات اسیدی، شیمیایی و غیرآشامیدنی هستند و برای ذخیرۀ آب آشامیدنی توصیه نمی‌شوند؛ زیرا این مخازن پس از مدتی آلوده به جلبک می‌شوند و طعم آب در آن‌ها تغییر می‌کند. اگر قصد ذخیرۀ آب آشامیدنی به‌منظور استفادۀ بهداشتی را دارید، توصیه می‌کنیم تا از مخازن سه لایه و ضدجلبک استفاده کنید. مخازن سه لایه، با محافظت از آب آشامیدنی در مقابل نور خورشید، مانع رشد جلبک می‌شوند و بهترین گزینه برای ذخیرۀ آب هستند.

4. خرید مخازنِ بازیافتی

هنگام خرید مخازن آب، به نشان استاندارد و گواهی ایمنیِ مواد غذایی دقت کنید. برخی از مخازن آب، از مواد بازیافتی تولید شده‌اند و برای سلامت افراد مضر هستند. اگرچه شناساییِ این مخازن تنها به روش آزمایشگاهی امکان‌پذیر است، اما شما می‌توانید با بررسی سیب سلامت و دیگر گواهی‌های بهداشتی، از سلامت مخزن اطمینان حاصل کنید.

5. استفاده از آب راکد و آلوده

آب، تاریخ مصرف مشخصی ندارد و گفته می‌شود که اگر در شرایط مناسبی نگهداری شود، تا 6 ماه قابل استفاده است؛ اما توصیه می‌شود تا آب آشامیدنی ذخیره شده در مخزن را بعد از 1 هفته به‌عنوان آب آشامیدنی استفاده نکنید و تا حد ممکن آن را برای آب دادن به گیاهان، شستشوی لباس، ماشین یا... به‌کار ببرید. نکتۀ دیگر این است که باید نسبت به سلامتِ آبی که مینوشید آگاهی داشته باشید. گاهی اوقات آب مصرفی شما بی‌رنگ هستند؛ اما آلوده به میکروب و آلودگی‌هایی می‌شوند که با چشم دیده نمی‌شوند. یکی از راه های تشخیص آلودگی آب، جستجوی کدر بودن رنگ آب است. در حالی که آبِ کدر لزوما برای سلامتی شما خطرناک نیست؛ اما می‌تواند نشان‌دهندۀ عوامل بیماری‌زا یا مواد شیمیایی ناامن باشد.

6. تراز کردن غیر اصولیِ مخزن

یکی دیگر از اشتباهاتی که برخی از افراد مرتکب می‌شوند، تراز کردنِ مخزن با اشیاء تیز و نامناسبی همچون آجر یا سنگ است. این کار منجر به ایجاد ترک و تغییر شکل در کف مخزن می‌شود. همانطور که بر روی برچسب روی محصول ذکر شده است، سطحی که مخزن را بروی آن قرار می‌دهید باید صاف، هموار و بدون برآمدگی باشد. درصورتیکه مخزن بر اثر بی‌توجهیِ مصرف کنندگان آسیب ببیند، مسئولیت آن بر عهدۀ خریدار خواهد بود و مخزن از گارانتی خارج می‌شود؛ بنابراین توجه به این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به 6 اشتباه متداولی پرداختیم که مصرف‌کنندگان با ارتکاب آن‌ها باعث آسیب به مخزن یا آلودگی مایع داخل آن می‌شوند. موارد ذکر شده، نتیجۀ بررسی کارشناسان و از دلایل نارضایتی‌های اعلام شده از جانب خریداران است. مخازن سوما دارای برچسب راهنما بر روی محصولات هستند و نکات مهم در آن ذکر شده است؛ اگرچه از مخازن پلی‌اتیلنی استفاده می‌کنید، رعایت این نکات سبب طولانی‌تر شدن عمر مخزن آب می‌شود و رعایت آن‌ها الزامی است.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.