5 نکتۀ مهم، که دربارۀ ذخیرۀ آب باید بدانید!

در این مقاله قصد داریم به برخی از نکات مهم که ممکن است به‌آسانی از آن‌ها رد شوید اشاره‌کنیم؛ بنابراین اگر شما هم از منابع ذخیرۀ آب پلاستیکی، نکات مطرح شده در این مقاله، می‌تواند برای شما مفید باشد.

ذخیرۀ آب آشامیدنی، باید با دقت زیادی انجام شود؛ زیرا آلودگی آب می‌تواند منجر به بیماری‌های مسری و مرگبار شود. درصورتی‌که آب باران را ذخیره می‌کنید و از آن برای مصارفی به‌غیراز آشامیدنی استفاده می‌کنید، حساسیت پایین‌تر است؛ اما با توجه به اینکه آب مصرفی درهرصورت به نحوی از طریق صنایع کشاورزی همچون کشت سبزی و مواد غذایی وارد چرخۀ زندگی ما می‌شود، توجه به برخی نکات در هنگام ذخیرۀ آب در مخازن پلی‌اتیلن اهمیت دارد. در این مقاله قصد داریم به برخی از نکات مهم که ممکن است به‌آسانی از آن‌ها رد شوید اشاره‌کنیم؛ بنابراین اگر شما هم از منابع ذخیرۀ آب پلاستیکی، نکات مطرح شده در این مقاله، می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

1) از سلامت آب اطمینان حاصل کنید!

اطلاع از سلامت کامل آب مصرفی در بسیاری از مواقع غیرممکن است؛ زیرا تنها راه شناسایی دقیق آن از طریق آزمایشگاه انجام می‌شود. اما در برخی مواقع طعم و رنگ آب، از سلامت و یا آلوده بودن آب خبر می‌دهد. درصورتی‌که از تانکرهای پلاستیکی استفاده می‌کنید و به‌صورت ناگهانی با تغییر رنگ، بو و یا طعم آب مصرفی مواجه شدید، ابتدا با بررسی داخل تانکر آب پلی‌اتیلن، از تمیزی و عدم وجود جلبک در دیواره‌های تانکر اطمینان حاصل کنید. اگر مخزن آب شما دچار جلبک شده است؛ بامطالعۀ «چطور داخل مخزن آب رو تمیز کنیم؟»، آلودگی‌هایی که باعث تغییر کیفیت آب شده‌اند را از بین ببرید.

اگر مشکل از مخزن ذخیرۀ آب نیست، بهتر است از طریق تماس با شرکت آب و فاضلاب شهر خود، علت کیفیت پایین آب را جویا شوید. عوامل دیگری همچون پوسیدگی لوله‌ها نیز ممکن است کیفیت آب را تغییر دهند. پس از بررسی موارد ذکرشده، در انتها توصیه می‌شود تا در صورت نیاز، از دستگاه‌های تصفیۀ آب استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که آب سالم، باید بی‌رنگ و بدون طعم باشد. اگرچه ممکن است برخی از منابع آبی آلوده، هیچ ویژگی غیرعادی ظاهری نداشته باشند.

 

2) هر مخزن آبی، بهداشتی نیست!

مخازن آب، جزو کالاهای کند مصرف هستند و هرکدام دست‌کم تا 5 سال نیاز به تعویض ندارند. در شهرها و ساختمان‌هایی که مشکل فشار آب یا قطعی آب وجود دارد، استفاده از منابع آب برای مصارف خانگی و کشاورزی بسیار رایج است. منابع ذخیرۀ مایعات، به دلیل حساسیت بالایی که دارند باید از شرکت‌های معتبر تهیه شود؛ زیرا در صورت غیربهداشتی بودن مواد اولیۀ تشکیل‌دهنده، مواد مضر وارد آب مصرفی می‌شوند و به‌مرورزمان مشکلاتی برای سلامتی افراد ایجاد می‌کند. نکته‌ای که در اینجا لازم است که به آن توجه کنید، بررسی گواهی‌های بهداشتی، تأییدیه‌های وزارت بهداشت و نشان سیب سلامت است. علاوه بر موارد ذکرشده، سه‌لایه بودن مخزن آب نیز جهت مصارف آشامیدنی الزامی است. در مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه سوما، هیچ ماده مضری استفاده‌نشده است و لایۀ سیاه‌رنگ میانی مخزن، سبب جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل مخزن و درنتیجه جلوگیری از ایجاد جلبک در آب می‌شود.

 

3) با مخازن فلزی خداحافظی کنید!

دیگر دورۀ مخازن فلزی به پایان رسیده است. اگر همچنان از مخازن فلزی استفاده می‌کنید، بهتر است تا با آن‌ خداحافظی کنید و یک مخزن مناسب و بدون دردسر برای ذخیرۀ و نگهداری از آب آشامیدنی تهیه کنید. تانکرهای پلی‌اتیلن که به مخازن پلاستیکی معروف هستند، هیچ‌کدام از دردسرهای مخازن فلزی را ندارند. تغییر طعم، زنگ‌زدگی، آلوده شدن آب به جلبک و یخ‌زدگی آب در فصل زمستان از بزرگ‌ترین معایب استفاده از مخازن فلزی هستند که در نمونۀ جدید مخازن، که از جنس پلی‌اتیلن تولید می‌شوند این مشکلات برطرف شده است. تنوع بالای منابع آب پلاستیکی، سبب می‌شود تا بدون محدودیت برای هر فضایی یک مخزن مناسب یافت کنید. بامطالعۀ «7 مزیت استفاده از مخازن پلی‌اتیلن»، می‌توانید بیشتر با مزایای منابع آب پلاستیکی آشنا شوید.

 

4) از نگهداری آب در ظروف درباز خودداری کنید!

شاید این نکته برای برخی افراد، کمی پیش‌پاافتاده باشد؛ اما بهتر است بدانید که بر اساس آمار، میلیون‌ها انسان هستند که همچنان آب مصرفی خود را در ظروف درباز نگهداری می‌کنند و همین امر سبب آلوده شدن منبع آب و درنهایت انتقال میکروب می‌شود. استفاده از مخازن پلاستیکی جهت ذخیرۀ آب آشامیدنی، یکی از بهترین و امن‌ترین روش‌های موجود است که در کشورهای پیشرفته نیز استفاده می‌شود. گردوغبار و میکروب‌های موجود در هوا، بدون اینکه اثری از خود به‌جا بگذارند، وارد ظرف‌های آب درباز می‌شوند و ممکن است شما را مسموم کنند؛ بنابراین توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است. مخازن پلاستیکی سوما، به دلیل اینکه برای تمام اقشار جامعه قابل تهیه باشند، در قیمت اقتصادی‌تر عرضه می‌شوند. همان‌طور که گفته شد مخازن پلاستیکی ضد جلبک، علاوه بر اینکه از ورود آلودگی به آب جلوگیری می‌کنند، مانع عبور نور که از اصلی‌ترین عوامل ایجاد جلبک در آب است نیز می‌شوند؛ بنابراین بهترین انتخاب برای ذخیرۀ مایعات هستند.

 

5) آیا آب هم فاسد می‌شود؟

گاهی اوقات آبی که داخل مخزن ذخیره‌شده است، برای مدت طولانی بلااستفاده می‌ماند. سؤالی که ممکن است برای ما پیش‌آمده باشد این است که آیا آب هم تاریخ‌مصرف دارد؟ احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده است که چشمتان به تاریخ انقضای آب‌های معدنی بیافتد. بهتر است یک‌بار برای همیشه جواب این سؤال را بدانید. آب به‌خودی‌خود فاسد نمی‌شود؛ اما به دلیل اینکه ممکن است پس از مدتی، طی فرآیندهای شیمیایی، ذرات پلاستیک بطری با آب ترکیب شود، برای بطری‌های آب تاریخ انقضا در نظر گرفته‌اند. هم‌اکنون تمرکز ما بر روی آبی است که روزانه مصرف می‌کنیم. در این رابطه باید بدانید که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آب آشامیدنی که از طریق لوله‌کشی وارد خانه‌ها می‌شود، درصورتی‌که شرایط نگهداری از آن مناسب باشد با کمترین آسیب و تغییر، به مدت 6 ماه قابل‌استفاده است. اگرچه طعم آب ممکن است به دلیل ترکیب شدن آب با دی‌اکسید کربن موجود در هوا کمی تغییر کند.

اگر از مخازن آب پلی‌اتیلن برای ذخیرۀ آب آشامیدنی و افزایش فشار آب ساختمان استفاده می‌کنید، باید بدانید که آب راکد و مانده در مخزن، تا 6 ماه قابلیت استفاده است و نیازی به تخلیه تانکر پلاستیکی نیست. درصورتی‌که طعم آب کمی تغییر کرده بود، بهتر است تا از آن برای مصارف غیر آشامیدنی همچون شستشوی ظروف، حیاط، ماشین و... استفاده کنید.

 

جمع‌بندی

ذخیرۀ آب در مخازن پلاستیکی، عملی رایج و آسان در بسیاری از کشورها و روستاها است؛ اما گاهی ممکن است سؤالاتی دربارۀ نگهداری از آب در تانکرهای پلی‌اتیلنی برایمان پیش بیاید که به دلیل مقالات محدود فارسی‌زبان، بدون پاسخ بمانند. در این مقاله سعی کردیم به 5 نکتۀ مهم که تمام افرادی که از مخازن جهت ذخیرۀ مایعات مجاز و به‌ویژه آب استفاده می‌کنند پاسخ دهیم.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.