5 کشور برتر، از نظر منابع آبی!

موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی در بعضی کشورها، سبب شده است تا در لیست پرآب‌ترین کشورهای دنیا قرار بگیرند. در این مطلب قصد داریم 5 کشوری که بیشترین منابع آبی تجدیدپذیر را دارند معرفی کنیم.

«سیارۀ آبی» که آن را به اسم «زمین» می‌شناسیم، بیشتر از اینکه زمین خشک داشته باشد، با آب پوشیده شده است؛ اگرچه 99% از آب موجود در کرۀ زمین به دلایل متفاوت مناسب استفادۀ انسان و موجودات زنده نیست و در اشکال مختلف در طبیعت وجود دارد. دسترسی به آب یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای موجودات زنده است که به دلایل گوناگون ازجمله موقعیت جغرافیایی، در برخی کشورها بیشتر و در برخی کشورها کمتر یافت می‌شود. در این مطلب قصد داریم 5 کشوری که بیشترین منابع آبی تجدیدپذیر را دارند معرفی کنیم.

             

1) برزیل

کشور برزیل، 12 درصد از کل حجم منابع آب شیرین را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین در لیست کشورهای پرآب، رتبۀ اول را دارد. داشتن منابع آبی، یکی از مؤلفه‌های دسترسی به آب است و توزیع عادلانۀ آن در کشور هم از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه برزیل پرآب‌ترین کشور جهان است؛ اما همچنان مشکل دسترسی به آب در آن وجود دارد و برخی از شهرهای آن با چالش جدی روبرو هستند.

2) روسیه

یک‌پنجم از منابع آب شیرین موجود در کرۀ زمین، در کشور روسیه است. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید روسیه به دلیل وسعت زیاد خود، بزرگ‌ترین کشور جهان است و به همین دلیل تمام منابع آب شیرین به‌صورت پراکنده در این کشور دیده می‌شود. «دریاچۀ بایکال»، که در روسیه قرار دارد، بزرگ‌‌ترین و عمیق‌ترین دریاچۀ جهان نامیده شده است که تقریباً 5 درصد از آب شیرین جهان آنجا قرار دارد.

3) آمریکا

بیشترین منابع آب شیرین ایالت متحدۀ آمریکا را آب‌های سطحی تشکیل داده‌اند. تقریباً 77% از این منابع در سطح زمین و 23% در زیرزمین قرار دارند. آمریکا از نظر دسترسی به آب شیرین و منابع آبی تجدیدپذیر، از بین 195 کشور جهان رتبۀ سوم را دارد که با توجه به جمعیت بالای این کشور، بسیار مهم است.

4) کانادا

کانادا، دومین کشور بزرگ جهان است که به تنوع فرهنگی و طبیعت بکرش شناخته می‌شود. این کشور از نظر منابع آبی تجدیدپذیر در رتبۀ چهارم قرار دارد؛ اگرچه بخش عمده‌ای از آب‌ها در منابع زیرزمینی هستند و قابلیت دسترسی و یا استفاده از آن‌ها غیرممکن است.

5) چین

پنجمین رتبه در لیست کشورهای پرآب، مربوط به کشور چین، با 1 میلیارد و 449 میلیون نفر جمعیت است. منابع موجود در چین بیشتر از طریق دریاچه‌های بزرگ آن تأمین می‌شود و سطح آب این دریاچه‌ها با توجه به وضعیت آب‌وهوا و فصول مختلف تغییر می‌کند.

 

جمع‌بندی
دسترسی آسان به منابع آب سالم و بدون آلودگی، یکی از عوامل مهم در رسیدن به توسعۀ پایدار است. داشتن منابع آبی کافی و تجدیدپذیر، سرمایۀ بسیار ارزشمندی برای کشورها به‌حساب می‌آید؛ زیرا در تمام صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرد و رفاه مردم درگرو این مایع حیاتی است. در این مطلب به 5 کشور پرآب دنیا اشاره کردیم که منابع آب شیرین آن‌ها کافی است و در صورت توزیع عادلانه و جلوگیری از اتلاف بیهوده، پاسخگوی نیازهای کشاورزی، خانگی، صنایع و نسل‌های آینده خواهد بود. متأسفانه کشور ایران با مشکلات منابع آبی مواجه است و پیش‌بینی می‌شود تا چندین سال آینده، دسترسی به آب در بسیاری از شهرها محدود شود. بخش عمده‌ای از آب مصرفی در صنعت کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرد و نقش شهروندان در جلوگیری از این اتفاق کم است؛ تنها اقدامی که می‌توان در جهت حفظ منابع آبی انجام داد، توجه به برخی نکات و تلاش برای صرفه‌جویی در مصرف آب شیرین است. پیشنهاد می‌کنیم در راستای این موضوع، مقالۀ «چطوری در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم؟» را مطالعه نمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.