نکات مهم دربارۀ نصب مخزن آب در پشت‌بام

کارکرد اصلی نصب مخازن آب در پشت‌بام، ایجاد دسترسی و استفادۀ ساکنین در طبقات بالا است؛ در این مقاله به نکاتی اشاره می‌کنیم که باید دربارۀ نصب مخازن آب در پشت‌بام بدانید! 

ما در هرکجا که زندگی کنیم، برای مصارف مختلفی همچون آشامیدن، شستشوی ظرف و لباس، پختن غذا، استحمام کردن و سرویس بهداشتی به آب نیاز داریم؛ بنابراین وقتی برج‌های چندین طبقه و مراکز تفریحی در ارتفاعات می‌سازیم هم باید به تامین آب در آنجا فکر کنیم. مخازن آب، یکی از ابزارهایی است که می‌توان به کمک آن در هرکجا به آب دسترسی پیدا کرد. برخی از مخازن آب بر روی پشت‌بام نصب می‌شوند تا آن‌هایی که در طبقات بالاتر زندگی می‌کنند بدون افت فشار از آب استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم دربارۀ نکاتی صحبت کنیم که باید دربارۀ نصب مخزن آب در پشت‌بام بدانید.

 

دلایل نصب مخزن در پشت‌‌بام چیست؟

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، هدف اصلی مخازن نصب شده در پشت‌بام، تأمین آب آشامیدنی و استحمام برای افرادی بود که در ساختمان‌های بالای شش طبقه زندگی می‌کردند. امروزه در خانه‌هایی که جریان برق نامطمئن دارند و یا فضای کافی برای قراردهی منبع آب ندارند، مخزن در پشت‌بام نصب می‌شود. مخازن روی پشت‌بام، منابع آب شیرینی هستند که در بالای ساختمان‌های بلند و یا ساختمان‌هایی که دارای مشکل فشار آب هستند نصب می‌شود. سیستم‌های مخزن آب پشت‌بام، عمدتاً به‌دلیل شبکه‌های ناپایدار آب و منبع تغذیۀ ناپایدار در برنامه‌های آبرسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آب از طریق پمپ انتقال یا مستقیماً از منبع تغذیۀ شبکه به مخزن سقف تأمین می‌شود.

آب اکثر آپارتمان‌ها از طریق جاذبۀ زمین در لوله‌ها جاری می‌شود. برای آپارتمان‌های سه یا چهار طبقۀ بالایی (مستقیم زیر مخزن)، جاذبۀ زمین برای ایجاد فشار مناسب آب کافی نیست و معمولا افراد برای حل این مشکل از پمپ‌های آب استفاده می‌کنند.

 

نصب مخزن آب در پشت‌بام

قبل از نصب مخازن سنگین بر روی پشت‌بام، بهتر است بررسی کنید که آیا سقف شما تحمل وزن مخزن آب را دارد یا خیر. معمولا سقف خانه‌ها توانایی تحمل وزن بالای 300 کیلوگرم را دارند؛ اما اگر در این مورد تردید دارید، می‌توانید از یک مختصص در این زمینه کمک بگیرید. همین‌طور می‌توانید از شاسی‌کشی برای توزیع وزن مخزن بر روی پشت‌بام استفاده کنید. برای انتخاب دقیق محل نصب مخزن بهتر است با یک مهندس ساختمان صحبت کنید تا از هرگونه آسیب احتمالی به ساختمان جلوگیری کنید. اگر نمی‌خواهید برای شاسی‌کشی مخزن هزینه کنید، می‌توانید به‌جای استفاده از یک مخزن سنگین، از چند مخزن کوچک استفاده کنید.

 

پر کردن مخزن آب بر روی پشت‌بام

اگر قصد دارید منبع آب بر روی پشت‌بام نصب کنید ولی فشار آب شبکۀ شهری در بیشتر مواقع به حدی کم است که برای آبگیری مخزن آب کافی نیست، در این صورت برای پر کردن مخزن پشت‌بام به یک مخزن اضافه با حجم کم و یک پمپ با توان پایین نیاز دارید که باید آن‌ها را در طبقۀ همکف نصب کنید. با استفاده از این پمپ و مخزن کوچک، میزان آب مورد نیاز مخزن آب پشت‌ بام تامین می‌شود.

در مناطقی که فشار آب خوب است و می‌شود به‌راحتی مخزن آب را پر کرد، نیازی به انجام هزینۀ اضافی برای تهیۀ مخزن و پمپ اضافه ندارید.

 

انتقال مخزن به پشت‌بام

برای انتقال مخزن آب به پشت‌بام می‌توانید از دو روش استفاده کنید:

  • انتقال مخزن از طریق راه‌پله: اگر مخزن مورد نظر شما از درب ورودی، راهرو و درب پشت‌بام رد می‌شود، می‌توانید از راه‌پله برای انتقال مخزن استفاده کنید؛ در غیر اینصورت مجبور به انتخاب روش دوم هستید.
  • انتقال مخزن با استفاده از طناب: راهرو و محل عبور بعضی از خانه‌ها به پشتبام کوچک است و مخزن آب از آن رد نمی‌شود. در اینصورت مجبور می‌شوید از طناب برای بالا کشیدن مخزن به پشت‌بام استفاده کنید. حواستان باشد که مخزن کاملا خالی و تمیز باشد؛ سپس طناب را خیلی محکم دور مخزن بپیچید تا در هنگام بالا بردن لیز نخورد. اگر مخزن مورد نظر شما خیلی بزرگ است، می‌توانید از جرثقیل برای قرار دادن آن بر روی پشت‌بام استفاده کنید.

 

عایق‌بندی مخزن در پشت‌بام

جهت افزایش عمر مخزن، بهتر است برای آن سایه‌بان یا یک پوشش ایجاد کنید. اگرچه مخازن سوما همگی سه‌لایه و ضدجلبک هستند و در مقابل نور آفتاب بسیار مقاوم‌اند؛ اما اینکار باعث می‌شود تا آب مصرفی شما در تابستان خنک بماند و در زمستان از یخ‌زدگی مخزن جلوگیری می‌کند؛ بنابراین در صورت امکان، روی مخزن را بپوشانید تا از اتفاقات احتمالی جلوگیری کنید.

 

مخازن پلی‌اتیلن در گنجایش‌های متفاوت و در اشکال متنوع تولید می‌شوند که می‌توانید با مطالعۀ مقالۀ «مخزن چه اندازه‌ای بخرم؟» قبل از خرید مخزن، دربارۀ گنجایش مناسب تصمیم‌گیری کنید. مخازن سوما همگی سه‌لایه و مناسب ذخیرۀ آب آشامیدنی هستند؛ بنابراین نیازی به نگرانی بابت تغییر کیفیت آب در مخزن نیست. لایۀ سیاه‌رنگ و میانی مخازن سه‌لایه، از ورود نور خورشید به داخل منبع نگهداری از آب جلوگیری می‌کند و همین ویژگی سبب می‌شود تا بهترین گزینه برای استفاده و نصب در پشت‌بام باشد.

جهت خرید مخازن سوما، می‌توانید با کارشناسان فروش سوما و یا با یافتن مشخصات نزدیک‌ترین نمایندگی به محل زندگی خود از طریق لیست نمایندگان، با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.