نحوۀ اتصال مخازن آب به یکدیگر

اتصال مخازن به یکدیگر یکی از روش‌های افزایش حجم جهت نگهداری آب است؛ در این مقاله به این می‌پردازیم که چطور می‌توان چند مخزن را به هم متصل کرد و فضای ذخیره‌سازی آب را افرایش داد.

شاید مخزنی که دارید، جوابگوی نیاز شما نیست و به فکر این هستید که یک مخزن بزرگ‌تر تهیه کنید؛ اما تعویض مخزن تنها چاره نیست و یکی از راه‌های دیگر این است که به‌جای جایگزین کردن مخزن، یک یا چند مخزن آب دیگر تهیه کنید و آن‌ها را به هم متصل کنید. در این مقاله به این می‌پردازیم که چطور می‌توان چند مخزن را به هم متصل کرد و فضای ذخیره‌سازی آب را افرایش داد.

 

چرا باید مخازن را به هم متصل کنیم؟

اتصال چندین مخزن آب، انعطاف‌پذیری بیشتری در افزایش ظرفیت برداشت آب باران و به‌طورکلی ذخیرۀ آب ایجاد می‌کند. در حقیقت یک روش ساده و به‌صرفه‌تر برای افزایش ظرفیت مخزن ذخیرۀ آب، معمولاً افزودن مخزن دیگر، به‌جای جایگزینی مخزن موجود با مخزن بزرگ‌تر است؛ البته این امکان زمانی فراهم می‌شود که شما فضای کافی برای قراردادن یک مخزن دیگر را داشته باشید.

 

روش‌های اتصال مخازن به یکدیگر

اگرچه پیشنهاد می‌کنیم تا انجام این کار را بر عهدۀ نصاب بگذارید و قبل از آن با کارشناسان یا نمایندگی فروش سوما در شهر خود مشورت کنید؛ اما خواندن این مقاله می‌تواند در این باره به شما کمکی ارائه دهد.

به‌طورکلی دو روش برای اتصال مخازن به یکدیگر وجود دارد:

  1. اتصال مخازن آب از بالا
  2. اتصال مخازن آب از پایین

یکی دیگر از اسم‌های این اتصالات، موازی و سری است که شاید در منابع دیگر به این نام‌ها برخورد کنید. یک نکتۀ قابل‌توجه که باید به آن دقت کنید ارتفاع مخازن است. گاهی اوقات مخازن مورداستفاده هم‌اندازه هستند و گاهی اوقات در سایزهای متفاوت مورداستفاده قرار می‌گیرند. اگر مخازن هم‌اندازه نبودند باید زیر مخزن کوتاه یک شئ صاف قرار دهید تا با بقیه مخازن هم‌سطح شود.

 

اتصال مخزن از بالا

در این نوع اتصال، تمام مخازن به کمک انشعاباتی از یک شاه‌لوله به هم متصل و پر می‌شوند. خروجی مخازن نیز به یک شاه‌لوله متصل است. هر مخزن به‌صورت جداگانه دارای فلکه است و در صورت نیاز باز و بسته می‌شود. مزیت این روش از اتصال، این است که می‌توان با توجه به میزان مصرف، با بستن شیرفلکه هرکدام از مخازن را از دسترس خارج کرد و یا در زمان‌هایی که مصرف آب کم است و نیاز به ذخیره آب کمتری دارید، می‌توانید با بستن فلکۀ یک یا چند شیر مخزن، از پر شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

 

اتصال مخزن از پایین

در این روش از اتصال، تنها یک مخزن دارای ورودی آب است و خروجی تمام مخازن به کمک یک شاه‌لوله به هم متصل شده‌اند. با توجه به قانون ظروف متصل، تمام مخازن به یک اندازه از آب پر می‌شوند. بر اساس این قانون، دو ظرف مجزای حاوی مایعات، تا زمانی که از هم جدا و بی‌ارتباط باشند، می‌توانند در دو ارتفاع مختلف قرار گیرند؛ اما، به‌محض آنکه این دو ظرف را با لوله‌ای به هم وصل کنیم، محتوای ظرفی که در ارتفاع بالاتر قرار دارد شروع به حرکت به‌سوی ظرف پایین‌تر کرده و سطح مایع موجود در ظرف کم ارتفاع‌تر را بالا می‌برد، و این جریان آن‌قدر ادامه می‌یابد تا مایعات داخل هر دو ظرف هم‌سطح شوند.

 

استفاده از چند مخزن به‌جای استفاده از یک مخزن بزرگ در بعضی از مواقع گزینه بهتری است؛ چون از هدر رفت آب در صورت خرابی یک مخزن جلوگیری می‌کند و برای مکان‌هایی که قرار دادن یک مخزن با ارتفاع بلند امکان‌پذیر نیست مناسب است. درصورتی‌که قصد خرید مخازن آب را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا نگاهی به مقالۀ «چند نکتۀ مهم قبل از خرید مخزن» بیاندازید. لازم است این نکته را بدانید که این مقاله تنها برای ایجاد آشنایی کلی با انواع اتصالات است و در صورت نیاز به انجام این کار بهتر است تا از فرد تأسیساتی کمک بگیرید تا از هرگونه آسیب احتمالی به مخزن جلوگیری کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.