چطور مخزن آب را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه داریم؟

اگر دمای هوای بیش از حد پایین و یا بالا باشد، ممکن است آب داخل  مخزن بسیار گرم شود و یا یخ بزند؛ در این صورت آب غیرقابل مصرف می‌شود و بهتر است برای جلوگیری از این موارد مخزن آب خود را عایق بندی کنید. در این مقاله به یک روش جدید برای عایق‌بندی اشاره کرده‌ایم که می‌تواند برای شما کاربردی باشد.

آب داخل مخزن گاهی اوقات به حدی داغ می‌شود که قابلیت استفاده ندارد. گاهی اوقات نیز بر اثر سرمای شدید تمام اتصالات و آب داخل مخزن یخ می‌زند و نمی‌تواند در لوله‌ها جاری شود. با تولید مخازن سه لایه این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است؛ زیرا لایۀ مشکی رنگ داخل مخزن، از تابش نور خورشید و سرما به داخل تانکر جلوگیری می‌کند. با این حال اگر دمای هوای بیش از حد پایین و یا بالا باشد، ممکن است شما را دچار مشکل کند و بهتر است در صورت نیاز از روش‌های متداول محافظت از مخزن استفاده کنید.

چرا باید مخازن را عایق‌بندی کنیم؟

در بسیاری از مناطق گرمسیر کشور برای نگهداری از آب آشامیدنی از تانکر و مخزن استفاده می‌کنند. بسیاری از این مخازن بر روی پشت‌بام قرار می‌گیرد و در این صورت احتمال گرم شدن آب داخل تانکر در تابستان و یخ زدن مخزن در زمستان افزایش پیدا می‌کند. آب داخل مخزن در هر دو صورت یعنی گرم شدن بیش‌ازحد و یخ‌زدگی به‌عنوان آب آشامیدنی غیرقابل‌مصرف خواهد بود.

تا قبل از تولید و ورود مخازن پلی اتیلن به بازار، مردم از مخازن فلزی برای نگهداری آب آشامیدنی و مصرفی استفاده می‌کردند. آب موجود در مخازن فلزی در تابستان به‌شدت داغ و در زمستان به‌شدت دچار یخ‌زدگی می‌شد. آب داخل مخزن در صورت یخ زدن قطع می‌شود و دیگر قابل‌استفاده نیست؛ بنابراین عایق‌بندی مخازن فلزی در آن دوره باید انجام می‌شد و بدون عایق‌بندی عملاً هیچ کارایی و کاربردی نداشت.

 

تغییرات دما و مقاومت مخازن پلی‌اتیلن

همان‌طور که گفته شد، مخازن پلی‌اتیلن نسبت به مخازن فلزی حساسیت کمتری در برابر تغییرات دمایی دارند؛ با به بازار آمدن مخازن پلی‌اتیلن، خیلی از مشکلات مربوط به تغییرات دما مثل گرم شدن آب داخل مخزن در گرما و یخ‌زدگی آب در زمستان حل شد؛ اما همچنان مناطقی از کشور مثل آبادان، بندرعباس، خرمشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان و ... هستند که تابستان بسیار گرمی دارند و مناطقی همچون اردبیل، ییلاقات، زنجان، سنندج و ... هستند که زمستان بسیار سردی را تجربه می‌کنند. ساکنان این مناطق همچنان برای حل مشکل گرم شدن آب در تابستان و یخ زدن آب در زمستان به دنبال راه‌حل هستند.  

راهکار برای خنک نگه‌داشتن آب آشامیدنی مخزن در تابستان

ارائۀ یک سری راهکار برای خنک نگه‌داشتن آب داخل مخزن در تابستان و جلوگیری از یخ زدن آب مخزن در فصل زمستان برای مصرف‌کنندگانی که در تابستان و زمستان با این مشکل روبه‌رو می‌شوند بسیار کمک‌کننده خواهد بود؛ بنابراین همان‌طور که گفته شد در این مقاله به چند راه برای حل این مشکل اشاره خواهیم کرد.

 

نصب سایبان و پوشاندن مخزن

یکی از اقداماتی که همۀ ما برای در امان ماندن از آفتاب در فضای باز انجام می‌دهیم قرار گرفتن زیر سایه درختان، ساختمان و ... است. سایه می‌تواند تا حد زیادی گرما را کاهش دهد و باعث کاهش اثرات منفی نور مستقیم خورشید شود. این قضیه دقیقاً دربارۀ مخزن آب هم صدق می‌کند. برای در امان نگه‌داشتن مخزن آب و جلوگیری از گرم شدن آب داخل مخزن در فصل تابستان، بهتر است تا یک سایه‌بان برای آن نصب کنید و یا مخزن آب را داخل یک محفظه قرار دهید. نصب سایه‌بان برای مخزن از ساده‌ترین و بهترین راه‌ها برای خنک نگه‌داشتن آب داخل مخزن در فصل تابستان است که با این روش می‌توانید به میزان قابل‌توجهی آب را خنک نگه‌دارید.

 

عایق‌بندی مخزن

همان‌طور که اشاره شد بعضی از مناطق ایران، تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های بسیار سردی را تجربه می‌کنند. آب داخل مخزن در این مناطق در فصل تابستان بسیار گرم و غیرقابل استفاده می‌شود. در فصل زمستان نیز دچار یخ‌زدگی شده و درنهایت قطعی آب اتفاق می‌افتد. یکی از راه‌حل‌ها برای جلوگیری از یخ زدن لوله‌های متصل به مخزن و آب داخل تانکر، عایق‌بندی دیوارهای مخزن است؛ این روش یکی از متداول‌ترین راه‌کارها است که می‌توانید در مقالۀ «چطور از یخ‌زدگی مخزن در زمستان جلوگیری کنیم؟» بیشتر دربارۀ آن بخوانید؛ و اما در ادامه به یک روش جدید عایق‌بندی اشاره خواهیم کرد که با روش متداول عایق‌بندی تفاوت دارد.

این نوع عایق‌بندی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، یک ایدۀ جدید از یک مهندس شیمی است که باعث خنک نگه‌داشتن آب داخل مخزن در تابستان می‌شود و ظاهراً برای بسیاری از افراد در خارج از کشور هم کاربرد داشته است.

مواد مورد نیاز برای عایق‌بندی مخزن:

مواد ذکرشده تقریباً برای یک مخزن 1000 لیتری کافی است؛ اما می‌توانید با توجه به سایز مخزن مواد را کم و زیاد کنید.

  • 3-4 کیلوگرم کربنات کلسیم پودر شده
  • 2 کیلوگرم چسب سفید یا چسب چوب
  • یک قلم‌موی متوسط
  • یک سطل پلاستیکی

 

یک ظرف پلاستیکی بردارید و 3 کیلوگرم پودر کربنات کلسیم را داخلش بریزید. حالا مقداری آب به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا خمیر یکنواختی به دست بیاید. وقتی یک خمیر یکنواخت آماده شد، حدود 1.5 کیلوگرم چسب را به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید. حدود 5 دقیقه صبر کنید تا مادۀ عایق‌بندی آماده بشود.

بعد از آماده کردن مواد، با استفاده از قلم‌مو، یک ‌لایۀ نازک از مواد عایق‌بندی را بر روی مخزن و اتصالات بمالید. مطمئن شوید که همه جای مخزن را با این مواد پوشانده‌اید. بهتر است این کار را در صبح انجام دهید تا عمل خشک شدن مواد در ظهر انجام شود. این کار کلاً نیم ساعت از شما زمان می‌گیرد؛ اما همین نیم ساعت تأثیر بسیار خوبی بر روی خنک نگه‌داشتن مخزن آب می‌گذارد. روز بعد پس از خشک شدن مواد یک‌بار دیگر مواد باقی‌مانده از دیروز یعنی آن 500 گرم از چسب چوب و 1 کیلوگرم کربنات کلسیم را باهم ترکیب کنید و جاهایی از مخزن که نیاز به عایق‌بندی بیشتری دارد را بپوشانید و تمام درزها را ببندید.

بعد از انجام این عمل به‌صورت شگفت‌انگیزی خواهید دید که دمای آب از صبح تا ساعت 2 بعدازظهر هیچ تغییری نخواهد کرد و تا ساعت 5 بعدازظهر تنها 2 الی 3 درجه تغییر دما را در آب مشاهده خواهید کرد. این روش توسط تیم سوما امتحان نشده است و تنها روش جدیدی است که در یکی از مقالات به آن اشاره شده است. درصورتی‌که این روش را امتحان کردید و نتیجه گرفتید، می‌توانید تجربۀ خودتان را از طریق راه‌های ارتباطی با ما به اشتراک بگذارید.

نتیجه‌گیری

مخازن سه لایۀ پلی‌اتیلن از میان تمام انتخاب‌های موجود در بازار، بهترین گزینه هستند. مخازن سوما به دلیل اینکه مخصوص نگهداری از آب آشامیدنی است، تا حد زیادی جلوی تابش نور خورشید به داخل مخزن را می‌گیرد؛ اما اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که مخزن آب شما در گرما و یا سرمای شدید قرار می‌گیرد، بهتر است از روش‌های ذکر شده از در این مقاله استفاده کنید.  

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.