نوبتی هم باشه، نوبت درخت‌هاست

بیشتر رویدادها و تعطیلات مربوط به گذشتگان هستند. اما روز درختکاری برای آیندگان است.
«جولیوس مورتون»

 

15 اسفند روز درختکاری و اولین روز از هفته طبیعت گرامی باد

روزی که متعلق به آیندگان است

روز درختکاری را در ایران در تاریخ ۱۵ اسفند جشن می‌گیرند. این در صورتی است که کشورهای دیگر تاریخ‌های متفاوتی را به نام «روز درختکاری» نام‌گذاری کرده‌اند. درختان منافع زیادی برای انسان‌ها و جانوران دارند.

• با جذب گازهای آلاینده (اکسید نیتروژن، آمونیاک، دی‌اکسید گوگرد و ...) باعث پاکیزگی هوا می‌شوند.
• سایۀ درختان از منابع آب و ذخایر آبی همچون چشمه‌ها و برکه‌ها محافظت می‌کند و مانع تبخیر شدن آن‌ها می‌شود.
• برای همۀ ما پیش آمده تا به خاطر فرار از تابش شدید نور خورشید به سایۀ درختان پناه ببریم. درختان دمای هوا را کاهش می‌دهند و در هوای گرم پناهگاه خوبی برای انسان‌ها و جانوران هستند.
• زیبایی درختان یکی دیگر از مزایای آن‌هاست که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. انتخاب مکان تفریح ما ایرانیان وابسته به طبیعت آنجاست.

تصور کردن طبیعت بدون درختان غیرممکن است. امروزه به دلیل ساخت‌وسازهای فراوان شاهد از بین رفتن درختان هستیم. روز درختکاری به این دلیل نام‌گذاری شده است تا در این روز بتوانیم ذره‌ای از این تخریب‌ها را جبران کنیم و به فکر آیندگان باشیم. برای اولین بار در ماه آوریل سال ۱۸۷۲، فردی به نام جولیوس استرلینگ مورتان در نبراسکا، روز درختکاری را نام‌گذاری کرد. شخصی که علاقه زیادی به طبیعت و کاشتن درختان داشت. تخمین می‌زنند که در این روز تقریباً ۱ میلیون درخت کاشته شده. در سال ۱۸۸۵ این روز به‌طور رسمی تعطیل اعلام شد. مورتان در سن ۷۰ سالگی درگذشت اما هزاران هزار درخت از خودش به‌جای گذاشت.

بیشتر رویدادها و تعطیلات مربوط به گذشتگان هستند. اما روز درختکاری برای آیندگان است.
«جولیوس مورتان»

همان‌طور که گفته شد ۱۵ اسفند، اولین روز از هفتۀ منابع طبیعی را روز درختکاری می‌نامند. این روز بهانه‌ایست برای ما تا درختی را به طبیعت و کسانی‌که به آن‌ها علاقه‌مندیم هدیه کنیم. در روز درختکاری، شهرداری نهال‌های رایگانی را در اختیار مردم می‌گذارد و در بعضی مناطق نحوۀ صحیح کاشت درخت آموزش داده می‌شود. ما ایرانیان علاقۀ زیادی به طبیعت داریم. این را می‌توان از تفریح مردم در پارک‌ها حدس زد. در بعضی کشورها و حتی در ایران بعضی از قضات برای عفو و جریمه کردن فرد متهم، آن‌ها را مجبور به کاشت درخت می‌کنند. اهمیت این اصل بر هیچ انسانی پوشیده نیست. ما با این کار می‌توانیم ثمره‌ای از خودمان برای آیندگان به‌جای بگذاریم. کاشتن درخت علاوه بر تفریح برای کودکان می‌تواند ارثی برای فرزندان آیندگانمان باشد. این امر به دلیل اهمیتی که دارد، در مدارس کشورهای پیشرفته آموزش داده می‌شود. سوما به‌عنوان شرکتی که مخازن پلی‌اتیلن و سازگار با محیط‌زیست تولید می‌کند، این روز را گرامی می‌دارد و به سهم خود نهال‌هایی به زمین پاک و طبیعت هدیه می‌کند و با آغوشی باز به استقبال بهار می‌رود.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.