چطور داخل مخزن آب رو تمیز کنیم؟

تمیز کردن مخزن آب ممکنه کار خسته کننده‌ای باشه، اما اطمینان از تمیز ماندن آب و عاری از باکتری بودن مخزن امر مهمیه که باید بهش دقت کنید. توی این مقاله قدم به قدم به مراحل تمیز کردن مخزن آب اشاره کردیم.

چگونه داخل تانکر آب را بشوییم؟
تمیز کردن مخزن آب ممکنه کار خسته‌کننده‌ای باشه، اما اطمینان از تمیز ماندن آب و عاری از باکتری بودن مخزن امری مهمه که باید بهش توجه کرد. تمیز کردن مخزن آب بستگی به میزان رسوب و آلودگی آب داره اما باید حداقل سالی یک‌بار مخزن آب خودتون رو تمیز کنید. شما میتونید با بازرسی منظم فضای داخلی، مراقبت از هرگونه رسوب یا رشد میکروبی که نشان‌دهنده آلودگی باشه، نیاز به تمیزکاری مخزن رو تشخیص بدید. مخازن آب به‌مرورزمان آلوده به جلبک، لجن و باکتری‌ها میشن که اگه از اونها مراقبت نشه، آب مصرفی موجود در مخزن برای سلامتی مضر خواهد بود. هنگام تمیز کردن مخزن باید فرآیندهای مناسب تخلیه، تمیز کردن دیواره‌های داخلی و ضدعفونی مخزن رو به‌درستی دنبال کنید. با پیروی از این روش‌ها میتونید اطمینان داشته باشید که آب مخزن شما تا حد ممکن تمیز و ایمن هست. با ما همراه باشید تا توی این مقاله نحوه تمیز کردن مخازن آب رو آموزش بدیم.

برای تمیز کردن مخزن چه وسایلی نیاز داریم؟
بیشتر موارد موردنیاز برای تمیز کردن مخزن آب توی خانه پیدا میشن. این لوازم عبارت‌اند از:
• اسکاج
• ماده ضدعفونی‌کننده
• وایتکس
• جوش‌شیرین
• مسواک
• ماسک
• دستکش
• آب فشارقوی
• آب گرم
لوازم مور نیاز رو آماده کنید و هر وسیله‌ای که قراره وارد مخزن بشه رو کاملاً شستشو بدید.

1) آب داخل مخزن رو خالی کنید
شیر خروجی رو باز کنید. اولین قدم برای تمیز کردن مخزن اینه که تمام آب موجود در مخزن رو خالی کنید. برای انجام این کار، دریچه خروجی رو باز کنید یا در صورت امکان، اون رو برعکس کنید و به پایین مخزن ضربه بزنید و اجازه بدید تمام آب خارج بشه. ممکنه در کف مخزن مقداری آب باقی بمونه که نتونید اون رو از طریق شیر خروجی خارج کنید. برای خالی کردن مقدار باقی‌مانده از یک سطل و یا لیوان کمک بگیرید و باقی‌مانده آب موجود در کف رو با حوله نخی جمع کنید تا مخزن به‌طور کامل خالی بشه.
یک شلنگ رو به شیر باز وصل کنید تا آب رو به محلی هدایت کنید و بتونید از اون برای شستشوی سرویس بهداشتی و آبیاری گلدان استفاده کنید. با این کار از هدر رفتن آب هم جلوگیری می‌کنید.

2) یک مخلوط تمیزکننده درست کنید
اگرچه ممکنه بتونید مقدار زیادی از رسوبات و پس‌مانده‌های مخزن رو بدون استفاده از مخلوط تمیزکننده پاک‌ کنید، اما استفاده از اون کارتون رو راحت‌تر می‌کند. به‌سادگی آب گرم رو با پودر مواد شوینده مخلوط کنید تا محلول تمیزکننده ایجاد بشه.

3) عملیات تمیزکاری رو شروع کنید
اگه درب مخزن به شما اجازه ورود می‌ده، وارد مخزن شید و به کمک اسکاج و مخلوطی که از قبل آماده کردید شروع به تمیز کردن مخزن و از بین بردن رسوبات کنید. اگه درب مخزن اجازه ورود شما رو نمی‌ده میتونید از یک فرد نسبتاً لاغر بخواید تا این کار رو برای شما انجام بده و یا از برس‌های دسته‌بلند برای تمیزکاری استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان از سیم ظرف‌شویی یا اشیاء تیز استفاده نکنید چون ممکنه به دیواره مخزن آسیب وارد کنید. از آب با فشارقوی استفاده کنید تا رسوبات رو راحت‌تر از بین ببرید.

4) از جوش‌شیرین استفاده کنید
برخی از آلودگی‌ها با مواد شوینده معمولی از بین نمیرن. میتونید برای اون قسمت‌ها از جوش‌شیرین استفاده کنید. یادتان باشه تا تمام مراحل استفاده از مواد شوینده رو با دستکش انجام بدید تا دستتان آسیب نبینه. جوش‌شیرین رو به دیواره‌ها بپاشید و با اسکاج یا برس آلودگی محل موردنظر رو تمیز کنید.

5) حواستان به گوشه‌های مخزن باشه
بسیاری از آلودگی‌ها در گوشه و اتصالات مخزن جمع میشن. هنگام شستشوی داخل مخزن، حواستان به کناره‌ها و اتصالات تانکر باشه. تمیز کردن باقی‌مانده در این مناطق سخته، بنابراین ممکنه لازم باشه کمی بیشتر وقت خودتون رو صرف تمیز کردن این مناطق کنید. سعی کنید از یک مسواک کوچک برای تمیز کردن کناره‌ها کمک بگیرید.

6) آبکشی کنید
بعد از شستن کامل مخزن، نوبت این رسیده تا داخل تانکر رو آبکشی کنید و مواد شوینده رو به‌طور کامل از مخزن خارج کنید. برای این کار بهتره تا دوباره از آب فشارقوی استفاده کنید. این کار رو چند دفعه انجام بدید تا آب داخل مخزن به‌طور کامل تمیز و عاری از هرگونه مواد شوینده بشه.

7) در صورت نیاز از وایتکس هم استفاده کنید
اگه اطمینان پیدا نکردید که داخل مخزن به‌طور کامل تمیز شده، میتونید از مقداری ماده سفیدکننده یا وایتکس هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که نسبت وایتکس به آب، 1 به 50 است. به نسبت گنجایش مخزن خود، مقداری وایتکس به اون اضافه کنید و بذارید تا چند ساعت داخل تانکر بمونه. سپس مخزن رو به‌صورت دقیق و کامل آبکشی کنید. مخزن شما آماده‌ست برای نگهداری آب مصرفی زلال و بدون آلودگی.

8) محیط بیرونی مخزن رو شستشو بدید
شستشوی محیط بیرونی مخزن رو میتونید قبل و یا بعد از شستشوی داخل مخزن انجام بدید. ترتیب اون اهمیت چندانی نداره. فقط یادتان باشه تا حتماً این کار رو انجام بدید. چون ممکنه آلودگی بیرون مخزن به نحوی وارد آب بشه و آب آشامیدنی شما رو آلوده کنه. پس حواستان به شستشوی محیط بیرونی تانکر هم باشه.

هر چند وقت یک‌بار باید این کار رو انجام بدیم؟
آب برخی از مناطق آلودگی بیشتری نسبت به مناطق دیگر دارند و در زمان کم، باعث رسوب بستن در مخزن میشن. با معاینه داخل مخزن و طعم آب میتونید متوجه شید که مخزن شما نیاز به شستشو داره یا نه. معمولاً حتی اگه آب منطقه شما پاکیزه باشد، همچنان مخزن شما حداقل سالی یک‌بار نیاز به نظافت داره. مخازن مخصوص نگهداری آب آشامیدنی سوما همگی سه‌لایه هستند و از ایجاد جلبک درون مخزن جلوگیری می‌کنند. پس نگران جلبک بستن مخزن آب خود نباشید.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.