چرا استفاده از مخازن ذخیرۀ آب ضروری است؟

آب یک نیاز غیرقابل‌انکار برای زندگی است. زندگی کردن و زنده ماندن بدون آب تمیز و سالم تقریبا غیرممکن است. انجام کارهای روزانه، غذا پختن، استحمام، آب نوشیدن و... به آبی تمیز و سالم نیاز دارند. حتی اگر برای مدت کوتاهی به آب دسترسی نداشته باشیم، زندگی روزمره مختل می‌شود. به‌همین‌دلیل استفاده از یک منبع آب برای ذخیرۀ آب ضروری است تا در مواقعی که آب کافی در دسترس نیست، پاسخ‌گوی نیاز افراد باشد. مخازن آب برای استفاده در اماکن مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که در اشکال و لیتراژهای مختلف در دسترس هستند.

مزایای استفاده از منبع آب

همۀ ما می‌دانیم که آب یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که برای زنده ماندن نیاز داریم. به‌همین‌دلیل داشتن یک منبع آب چیزی فراتر از مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی است و این اطمینان خاطر را به همراه دارد که همیشه یک منبع آب کافی متناسب با نیازهای خود یا خانواده خواهید داشت. متاسفانه ایران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود مستعد خشک‌سالی است که استفاده از یک منبع آب را ضروری می‌کند.

منبع ذخیرۀ آب، مخزن بزرگی از جنس پلی‌اتیلن یا فلز و بتن است که در درجۀ اول برای ذخیرۀ آب استفاده می‌شود. آب ذخیره شده در این منابع می‌تواند برای استفادۀ روزمره در خانه‌ها یا آبیاری باغ و باغچه‌ها استفاده شود. استفاده از این مخازن ذخیرۀ آب علاوه بر اینکه دسترسی به آب سالم را راحت می‌کند، مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

 

1.تامین آب در مواقع بحران

در خیلی از مناطق، خشک‌سالی می‌تواند تبدیل به یک بحران شود. در چنین مواقعی وجود منبع آب می‌تواند نقش یک ناجی را بازی کند. در طول بحران آب که می‌تواند اثرات منفی گسترده‌ای داشته باشد، مخرن پر از آب به شما کمک می‌کند تا نیازهای ضروری خود را برطرف کنید. آب ذخیره شده در این مخازن راه‌حل مناسبی برای دسترسی به آب کافی در مواقع بحران است که می‌تواند برای مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

2.صرفه‌جویی در میزان مصرف آب

افرادی که از منابع آب شهری یا آب لوله‌کشی چاه‌ها استفاده می‌کنند، معمولا از میزان آبی که مصرف می‌کنند آگاه نیستند. میزان آب مصرفی هر خانوار در ایران خیلی بیشتر از حد استاندارد است. این میزان مصرف برای شرایط کنونی ایران که با خشک‌سالی رو‌به‌رو است می‌تواند آسیب‌زننده باشد. داشتن یک منبع آب به شما کمک می‌کند حواستان به حد استاندارد مصرف آب باشد و یا حتی در مواقعی میزان مصرف را از حد استاندارد کم‌تر کنید. زیرا با توجه به لیتراژ مخزن می‌توانید تخمین بزنید که چه مقدار آب در طول ماه مصرف می‌کنید و آن را کنترل کنید. همچنین این کار به‌مرور باعث کاهش هزینه‌های قبض آب می‌شود.

 

3. حفظ طعم و کیفیت آب

ذخیرۀ آب آشامیدنی و سالم باید به‌صورتی باشد که طعم و کیفیت آب تحت‌تاثیر قرار نگیرد. مخازن ذخیرۀ آب می‌توانند تا مدت‌ها طعم و کیفیت آب را حفظ کنند. در بین مخازن مختلف، مخازن آب پلی‌اتیلن، مطمئن‌ترین گزینه برای ذخیرۀ آب آشامیدنی هستند. زیرا در طعم و مزۀ آب تغییری ایجاد نمی‌کنند و مانع رشد جلبک در مخزن می‌شوند.

 

4. آبیاری باغ‌ها و باغچه‌ها

برای آبیاری محصولات کشاورزی آب زیادی مصرف می‌شود. گیاهان در فصل گرم سال زمانی که بارش باران کافی نباشد ممکن است از بین بروند. در چنین موقعیتی وجود یک منبع آب با ذخیرۀ آب کافی می‌تواند به حفظ گیاهان کمک کند. به کمک یک منبع آب می‌‌توانید آب باران را ذخیره کنید تا برای آبیاری باغ و باغچه از آن استفاده کنید. آبیاری محصولات کشاورزی به کمک آب باران به صرفه‌جویی در مصرف آب نیز کمک می‌کند.

 

5. مفید برای استفاده‌های غیر ضروری

ذخیرۀ آب آشامیدنی تنها برای مصرف آب شرب نیست. در خیلی از مواقع برای مصارفی که به آب شرب نیاز ندارند، می‌توان از آب باران ذخیره‌ شده در مخازن استفاده کرد. به‌طور مثال، شستن لباس، نظافت خانه و شستن پله‌ها و شست‌و‌شوی ماشین نیازی به آب شرب ندارند؛ بنابراین وجود یک منبع آب به شما کمک می‌کند تا در مصرف آب شرب صرفه‌جویی کنید. 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.