چطور از رشد جلبک در تانکرهای پلاستیکی جلوگیری کنیم؟

در این مقاله به عوامل مختلفی که باعث ایجاد جلبک در آب می‌شوند اشاره می‌کنیم و راه حل این مشکل رو بیان می‌کنیم.

ذخیره آب هر روز اهمیت بیشتری برای محیط زیست پیدا میکنه. آب مهمترین منبع طبیعی ماست، بنابراین برداشت و ذخیره آب باران برای حفظ اون یک امر ضروریست. یکی از رایج ترین مشکلاتی که هنگام ذخیره آب باران با آن روبرو خواهید شد، رشد جلبک ها در مخازن آب است. رشد جلبک ها در مخازن آب، آب داخل مخزن شما رو تقریباً غیر قابل استفاده خواهد کرد. جلبک نوعی باکتریست که میتونه سمومی رو حمل کنه که برای حیوانات، انسان و گیاهان مضر است. مسلما همه جلبک ها سمی نیستند. اما جلبک های سمی مانند جلبک های سبز آبی دردسرساز و خطرناک هستند. بنابراین ، بسیار مهمه که برای جلوگیری از رشد جلبک در مخازن آب، اقدامات لازم رو انجام بدین. این مطلب رو بخونید تا درباره عوامل رشد جلبک بیشتر بدانید و از رشد آن جلوگیری کنید.

عواملی که باعث رشد جلبک ها میشه
بسیاری از اوقات رشد جلبک ها توسط یک عامل منفرد تحریک نمیشه. بلکه تغییرات عوامل ترکیبی محیط باعث ایجاد آنها میشه.
نور: جلبک ها برای رشد به انرژی نور نیاز دارند. هرچه نور خورشید بیشتر در اون منطقه نفوذ کنه، احتمال حفظ زندگی جلبک ها هم بیشتره.
مواد مغذی: مواد مغذی مانند نیتروژن و فسفر باعث رشد جلبک ها میشن.
دما: آب گرم منجر به افزایش رشد جلبک ها میشه.
شفافیت آب: ذرات معلق در آب بر نحوه حرکت نور تأثیر میذارن. هرچه آب شفاف تر باشه، نور خورشید بیشتر نفوذ میکنه.
شرایط پایدار: بیشتر جلبک ها شرایط کم آب رو با حداقل تلاطم ترجیح میدن.

چند روش برای جلوگیری از رشد جلبک در مخازن ذخیره آب

1) انتخاب مخزن مناسب
همیشه از یک مخزن ذخیره آب کاملاً مات استفاده کنید. جلبک ها برای تکثیر از فتوسنتز استفاده می کنند. به زبان ساده، جلبک ها برای رشد به نور احتیاج دارند. بنابراین اگر مخزن آب شما اجازه عبور نور از سقف یا دیواره های جانبی رو نده، جلبک ها نمیتونند رشد کنند. مخازن ذخیره آب سوما سه لایه هستند و لایه میانی مخازن اجازه عبور نور خورشید رو نمیده. بنابراین کاملا مناسب نگهداری آب آشامیدنی میباشند.

2) قرار دادن مخزن در سایه
اگر از قبل مخزنی تک لایه تهیه کردید و با مشکل رشد جلبک مواجه شدید باید جای تانکر رو عوض کنید و به جایی ببرید که نور خورشید به صورت مستقیم به مخزن نتابه یا اگر امکان جا به جایی ندارید یک عایق برای آن درست کنید و روی آن را بپوشانید تا مشکل رشد جلبک تا حدی برطرف شه.

3) مخازن آب را به طور مرتب تمیز کنید
بهترین تأمین کنندگان مخازن آب در هند توصیه می کنند در صورت تابش غیرمستقیم خورشید، هر سه تا شش ماه یکبار مخزن رو تمیز کنید و در صورت تابش مستقیم نور خورشید، بیشتر باید مخزنتان رو تمیز کنید. قبل از پر کردن مجدد مخزن از وسایل مناسب برای تمیز کردن مخزن همچون سفید کننده استفاده کنید زیرا سفید کننده باعث از بین بردن جلبک میشه.

4) مخزن خود را سیاه کنید
یکی دیگر از روش هایی که باعث کاهش تابش خورشید به داخل مخزن میشه رنگ کردن مخزن است. اینکار باعث میشه آب تانکر گرم تر بشه اما تا حدی جلوی رشد جلبک رو میگیره.

هیچ راهی بهتر از تهیه مخازن مخصوص آب آشامیدنی نیست. میتوانید به راحتی از تانکرهای پلی اتیلن و سه لایه استفاده کنید و به طور کلی از شر جلبک های مزاحم رها شید. تمام مخازن سوما سه لایه و مخصوص آب آشامیدنی هستند. این مخازن ساخت ایران بوده و از پلی اتیلن مرغوب تولید میشوند. برای اطلاع از نمایندگی های فروش به بخش "از کجا بخریم؟" سایت مراجعه کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.